Ikea België heeft grootse plannen met zijn winkels: volgend jaar wil het 22 miljoen euro investeren in zijn winkels om ze beter te laten voldoen aan de veranderende noden van de klant. Daarnaast wil de keten binnen 3 jaar de omzet van zijn keukens verdubbelen. Dat maakte Ikea zopas bekend tijdens de voorstelling van zijn jaarcijfers.

Ikea België heeft een goed jaar achter de rug: het wist zijn operationele omzet met 2,8% te laten groeien tot 1,04 miljard euro. “Dat is een ongeziene groei gezien de moeilijke marktomstandigheden waarmee we te maken hebben. Daarmee zetten we het recordresultaat dat we vorig jaar behaalden verder”, vertelt André Schmidtgall, country retail manager & chief sustainability officer bij Ikea België, trots. “Maar liefst 16,5% daarvan is te danken aan onze online verkoop, een verdrievoudiging in vergelijking met het resultaat voor corona. Dat is een enorme sprong en dat cijfer willen we in de toekomst zeker nog verhogen.” Wat de winst van het bedrijf betrof zijn de cijfers iets minder positief. "Het is oké, maar het was een moeilijke reis om te geraken waar we nu zijn", klinkt het. Bovendien verkocht Ikea vorig jaar ook minder stuks door stockproblemen. 

Dat de retailer kon blijven groeien is vooral te wijten aan prijsverhogingen door inflatie. Al wijst Ikea zelf naar de optimalisatie van zijn hybride koopervaring via onder meer live shopping of zijn interieur design-service, waarbij klanten online advies kunnen krijgen van medewerkers om hun eigen interieur in te richten waarna ze de benodigde spullen later bij Ikea kunnen kopen. "Maar ook onze introductie van onze Scan&Go-functie in de lente wierp zijn vruchten af", vervolgt hij. Daarnaast werkte de keten hard aan zijn efficiëntie door meer te kiezen voor automatisering. “We hebben ons echt afgevraagd wat we anders kunnen doen om zoveel mogelijk kosten te besparen en tegelijk onze processen efficiënter te maken. Daarom hebben we dit jaar een proefproject uitgevoerd in onze winkel van Gent waarbij drones ’s nachts door onze winkel vlogen om de voorraden te controleren. En in onze winkel in Hasselt hebben we een test gedaan met robots om de logistieke processen te verbeteren: ze verplaatsen 's nachts bijvoorbeeld palletten zodat onze mensen dat niet hoeven te doen. Voorlopig gaat het nog om een test, maar als het goed werkt kunnen we het op termijn verder uitrollen. Dit is een belangrijke stap vooruit!”, stelt André Schmidtgall. 

Winkels en keukens zijn focuspunten

De country retail manager maakte vandaag ook zijn ambities voor de toekomst bekend en die zijn niet min. In de toekomst wil Ikea blijven investeren in zijn grootste groeipoot: de winkels. “Dat willen we doen door er volgend jaar maar liefst 22 miljoen euro te gaan investeren. Dat is vijf keer zoveel dan we normaal investeren. Het gaat daarbij om verschillende facetten zoals het verbeteren van afhaalpunten, het plaatsen van lockers, het investeren in self-checkout kassa’s…”, verduidelijkt hij. “Kortom alles om het de klant zo aangenaam mogelijk te maken en beter in te spelen op zijn behoeftes." 

Maar het echte focuspunt zal liggen op de verkoop van de keukens. “Momenteel verkopen we elk jaar maar liefst 26.500 stuks. We geloven dat als we een betere shopping experience creëren en onze producten continu beschikbaar houden, we onze keukenomzet kunnen verdubbelen binnen 3 jaar”, stelt André Schmidtgall. En dat Ikea meer focust op de keukens zie je bijvoorbeeld al in de winkel in Zaventem, waar Ikea de entree van zijn showroom recent licht wijzigde. “Bij het binnenkomen merk je dat in de eerste interieurs die je tegenkomt je al meteen drie keukens terugvindt. Daarmee willen we de daad bij het woord voeren en onze keukens nog prominenter naar voren brengen zodat de verkoop omhoog kan.”

Tot slot wil de meubelketen zich beter voorbereiden op de toekomst door meer in te zetten op automatisering en het digitale aspect. "Maar het wil niet zeggen dat omdat we bijvoorbeeld meer robots willen inzetten in de toekomst in onze magazijnen of meer inzetten op self-checkouts dat onze medewerkers hun job zullen verliezen, integendeel. We willen het gewoon op een andere manier aanpakken en onze medewerkers flexibeler inzetten (weliswaar binnen hun eigen appartement): daar waar de klant hen nodig heeft. Door digitalisering en automatisering ontstaan er nieuwe taken. Wij willen onze medewerkers meer digitale competenties laten verwerven zodat ze beter ingespeeld zijn op onze hybride winkelervaring en ze voor de klant een meerwaarde kunnen zijn, wat uiteindelijk ook resulteert in meer omzet. Concreet zullen onze kassierster in nood dus bijvoorbeeld ook bij het onthaal of aan de balie bij de klantendienst kunnen worden ingeschakeld", besluit André Schmidtgall.