Sinds enkele jaren lijkt het dat bekende modemerken vallen als dominostenen. Het onconventionele modehuis American Apparel werd in 1989 opgericht door Dov Charney vanuit zijn studentenkamer, en is nu definitief failliet verklaard. Het Canadese T-shirt merk Gildan Activewear neemt het bedrijf over maar is misschien niet van plan dezelfde ethiek te behouden. In België trekt de Franse schoenenketen Eram zich volledig terug. 

Seksschandalen op de werkvloer, Woody Allen als Rabbi op een groot Billboard in Los Angeles en een naakte vrouw met enkel kousen aan op de campagnes van American Apparel. Grijs kan je het beleid van Dov Charney zeker niet noemen, tenzij je vijftig tinten grijs bedoelt. Het merk staat vooral bekend om zijn T-shirts, felkleurige leggings en controversiële advertentiecampagnes. Charney heeft een uniform bedacht waar alle subgroepen zich in konden vinden. Van gothics, tot geeks tot Yuppies, iedereen was fan van de T-shirts van American Apparel. Het bedrijf werkt volgens het Made USA sweatshop free-model.

Hiermee betaalt het een eerlijk loon voor arbeiders, biedt het een ziekteverzekering voor het gezin aan voor een lage prijs, en de kleren worden in de VS zelf geproduceerd. Charney is een sterke voorstander van het produceren van de kleren in eigen land in plaats van de fabrieken naar lageloonlanden te brengen. Hij gelooft dat als je je kleren produceert in de Verenigde Staten en je arbeiders een eerlijk loon uitbetaalt, je nog altijd een grote winst kan maken. Maar voor de ethische waarden moet je niet meer bij Dov Charney zijn, aangezien hij verschillende rechtszaken rond seksuele intimidatie tegen hem had lopen. Het Canadese T-shirt merk Gildan Activewear heeft het bedrijf overgekocht voor 88 miljoen dollar op een veiling. De 110 winkels in de Verenigde Staten moeten de deuren sluiten. Het is nog maar de vraag of het concept van American Apparel om alles in de Verenigde Staten te produceren nog van toepassing zal zijn. Aangezien Gildan hun kleren voornamelijk produceert in fabrieken in Bangladesch, Honduras en Nicaragua.

American Apparel zal altijd in het hart van de generatie blijven die opgroeide in de jaren 90. Een merk waar rocksongs op zijn gebaseerd en dat ervoor zorgde dat je gratis drankjes kreeg op studentenfeestjes samen met de ongelofelijke pulsatie die je voelde als je die ene foute gouden glitter legging kocht. Hoe komt het dat een iconisch merk als dit in tijden van hipsters en fashionista’s toch failliet gaat? Vanaf 2010 gaan de cijfers al slechter bij American Apparel, maar sinds het vertrek van Charney, gaat het bedrijf enkel nog achteruit. Ze hebben te snel en te groot uitgebreid. Met de crisis, geraakte het merk verloren tussen de andere merken, American Apparel is duurder, en eigenlijk kan je hetzelfde T-shirt kopen bij GAP, of voor iets meer geld een betere kwaliteit T-shirt bij Tommy Hilfiger. De populariteit van het merk dat in de jaren 90 en begin 2000 zo hoog was daalde enorm. Mensen vergaten de ethiek die achter het bedrijf zat, en andere merken werden gewoon populairder bij de jeugd.

Eram de legendarische Franse schoenenketen, bestaat al sinds 1932 en vond in 1954 de “Plastifor” uit, een zool van plastiek. Het koppel Biotteau-Guéry richtte het bedrijf op, en tot op vandaag staat er nog steeds een Biotteau aan de leiding. De Eram Group heeft nog 10 andere merken in hun portefeuille, zoals Bocage en Tati. Toch zit het merk al een tijdje in slechte papieren. In België trekt Eram zich volledig terug. Het bedrijf maakte op het einde van het boekjaar van 2015 een verlies van 2,3 miljoen euro. De Waalse schoenenketen Maniet heeft zijn zinnen op de Eram winkels in België gezet en wil daarmee de concurrentie aangaan met Torfs. Er zijn een aantal redenen te wijten waarom het bedrijf zich terugtrekt uit België. Eram valt juist in het middensegment tussen heel goedkope schoenen zoals een Shoe Discount of juist heel dure schoenen. De Franse schoenenketen richt zich tot het hele gezin, en een Belg kiest dan eerder voor een baanwinkel dan voor een schoenwinkel in de stad. E-commerce is ontzettend belangrijk tegenwoordig, de mogelijkheid om schoenen online te kopen, en daarop heeft Eram niet snel genoeg ingespeeld.

Aan het aantal faillissementen in de Retail voor kleding en schoenen lijkt precies geen einde te komen nu zelfs het memorabele Macy’s het faillissement heeft aangekondigd. Maar ook Abercrombie & Fitch heeft het lastiger. Ze merken een sterke concurrentie met Fast Fashion brands zoals H&M en Zara. Dat zijn merken die rechtstreeks van de catwalk de nieuwe trends importeren in hun collecties. De prijs speelt ook een grote rol, waar je bij Abercrombie een T-shirt koopt voor veertig euro, kan je er bij H&M al een kopen voor vijftien euro en bij Primark zelfs al voor zes euro. Kleding in Europa was vroeger ook veel duurder, iedereen had enkele kwaliteits kledingstukken. Naarmate merken goedkopere kleding aanboden, deden mensen een inhaalbeweging, ook omdat ze steeds betere koopjes vonden. Merken moeten dan telkens goedkopere kleding gaan produceren, maar goedkoper is ook minder omzet en minder winst. De hele sector zit in een dip, Michael Kors, American Outfitters en Abercrombie zijn maar enkele voorbeelden. De enige die nog stijgen zijn H&M, Zara en Primark. Opmerkelijk is dat het luxemerk Moncler toch nog omhooggaat. Misschien gaat het bij mensen niet alleen om prijs, maar verlangen ze wel naar een stukje kwaliteit. De klant is dus veeleisender geworden, en de sectoren zullen heel wat moeten uit de kast halen om ze bij te kunnen benen. Het is nog maar een kwestie van tijd dat er een paar winkels de markt zullen domineren.