Amazon gaat de komende maanden de ‘next day’-bezorging in de VS fors uitbreiden voor de Prime-leden. Vandaag is een levering in twee dagen in de States de norm. Ook de grotere concurrenten van Amazon, zoals Walmart en Target, kunnen die dienst aanbieden, zonder dat een lidmaatschap nodig is. Maar de halvering van de leveringstermijn is vooral slecht nieuws voor de kleinere spelers.

Het was chief financial officer Brian Olsavsky, die tijdens de bespreking van de kwartaalcijfers met de analisten bijna ‘en passant’ het nieuws meldde. Het aantal postcodes en het assortiment artikelen die op één dag beleverd kunnen worden, zal in het tweede kwartaal fors uitgebreid worden. In sommige gebieden kan dat nu al voor de Prime-leden, maar het worden er veel meer. Dat zal Amazon een investering van maar liefst 800 miljoen kosten.

Walmart, Amazon’s grootste rivaal, levert sinds 2017 bestellingen binnen de twee dagen, zonder abonnement. De bestelling moet enkel meer dan 35 euro bedragen. Ook andere concurrenten kunnen deze dienst aanbieden, zodat de levering in twee dagen in de VS de norm is geworden. In Europa, waar de e-commerce nog steeds gedomineerd wordt door nationale of regionale spelers (inclusief Amazon, die de verkoop hoofdzakelijk nationaal organiseert), genieten de meeste consumenten al van een ‘next day’ bezorging. Maar in een groot land als de VS ligt dat moeilijker.

De zet van Amazon is paradoxaal genoeg een defensieve zet, omdat concurrenten zoals Walmart en Target kunnen steunen op een uitgebreid netwerk regionale logistieke centra, alsook op hun winkels, om indien nodig sneller te kunnen bezorgen... zonder dat de klanten een abonnement van 119 dollar per jaar hoeven te betalen.

Eigen logistiek netwerk

Maar de zet is ook offensief. Amazon bracht al enige tijd alles in gereedheid om sneller te kunnen leveren: in de VS bouwde het een heel netwerk van ruim 100 distributiecentra, investeerde het in eigen vliegtuigen, wegvervoercapaciteit en bezorgingsdiensten om minder afhankelijk te zijn van UPS, FedEx en de Amerikaanse post USPS.

Door de leveringstermijn op de meeste plaatsen te halveren, wil Amazon niet alleen het Prime-abonnement (dat ook streamingdiensten voor video en muziek en dergelijke inhoudt) aantrekkelijker maken, maar ook de pas afsnijden van de concurrentie. Zij worden bijna in de armen van Amazon geduwd.

Naar de marktplaats gedwongen

Dat is vooral slecht nieuws voor de kleiner spelers. Als ze ook ‘next day’ over de hele VS willen leveren, moeten ze zelf een fijnmazige logistieke organisatie opzetten. Dat is voor de meeste van hen te duur. De druk om via Amazon als marktplaats te verkopen en om hun distributie aan diens fulfilmentcentra toe te vertrouwen, wordt zo nog groter. Vandaag worden meer dan twee derde van de producten die Amazon in de VS verkoopt aangeboden door derde partijen (‘merchants’) die vaak ook hun distributie bij Amazon hebben. Die int van zowel een commissie op de verkoop als inkomsten uit de logistieke dienstverlening.

Nog dominanter

Voor die kleinere spelers wordt het dus moeilijker om een alternatief te vinden, wat de grip van Amazon op de Amerikaanse e-commerce nog meer dreigt te vergroten. In 2018 was diens marktaandeel 49,1%, tegenover 44% in 2017. Verwacht wordt dat het in 2019 boven de 50% zal uitsteken. Ter vergelijking: het marktaandeel van de nummer twee – marktplaats eBay – was volgens eMarketer vorig jaar 6,6%. Nummer drie is Apple met 3,9%. Walmart is nummer vier met slechts 3,7%. De nummer 5, Home Depot, heeft een marktaandeel van amper 1,5%.

Ook het aandeel van de merchants in de verkoop van Amazon groeit almaar: vorig jaar waren ze goed voor 68% van de omzet. Volgens eMarketer zal het dit jaar groeien tot 70,7%.