Alibaba wil de komende vijf jaar bedrijven wereldwijd helpen om voor 200 miljard dollar goederen aan goederen te verkopen in China. Volgens CEO Daniel Zhang zal de Chinese groep haar verschillende e-commerce platformen inzetten om te voldoen aan de groeiende vraag van de Chinese consumenten naar buitenlandse kwaliteitsgoederen.

Dat zei hij op de prestigieuze China International Import Expo (CIIE) die deze week in Shanghai doorgaat. De beurs werd gisteren geopend door president Xi Jinping. Hij zei dat China de komende 15 jaar voor in totaal 30 biljoen dollar aan goederen en 10 biljoen dollar aan diensten zal importeren. In 2017 was de Chinese import 1,84 biljoen dollar waard. Dat was een stijging met bijna 16% tegenover 2016.

China voert nog altijd veel meer uit dan het invoert. Voor dat land is het dus belangrijk om de import aan te zwengelen, want het onevenwicht van de handelsbalans is velen – en zeker in de VS – een doorn in het oog. Als China meer wil uitvoeren, dan moet het ook meer goederen uit Amerika, Europa en elders invoeren.

Ook voor buitenlandse kmo’s

Alibaba wil hieraan meewerken door China's consumentenmarkt te openen voor importgoederen, zei Zhang. Verschillende multinationals gebruiken al zijn e-commercediensten om de Chinese consumenten te bereiken, maar volgens hem vinden ook steeds meer kleine en middelgrote bedrijven hun weg naar die platformen, zoals TMall Global en de Taobao-marktplaats.

Tmall Global is een platform dat gericht is op crossborder e-commerce. Het verkoopt in China producten in uit 75 landen. Volgens het plan van Zhang moet dat aantal binnen de vijf jaar groeien tot 120. Ook het aantal productcategorieën moet stijgen, van 3.900 tot 8.000.

Koopkracht stijgt

Volgens Alvin Liu, general manager van Tmall Import & Export, is een forse groei van de online import haalbaar, omdat de koopkracht in China stijgt en dus ook de vraag naar premium producten. “De middenklasse wordt steeds groter en die vraagt een groter aanbod van kwalitatieve producten van over de hele wereld”, zegt hij.

Dat wordt bevestigd door een recente studie van consultant Bain. Die stelde vast dat ondanks het feit dat lokale ondernemingen steeds betere producten kunnen leveren, de Chinese consument er nog steeds van uitgaat dat ingevoerde goederen veiliger, kwalitatiever, smakelijker en innovatiever zijn.