Aldi gaat in Duitsland de standaardprijs van enkele producten optrekken om meer straffe kortingen te kunnen geven. Concreet worden bepaalde A-merken voortaan even duur als bij de concurrentie. Dat schrijft Lebensmittelzeitung.

Begin dit jaar besloot Aldi om zijn prijsstrategie te wijzigen. Naast zijn standaard lage prijzen biedt de retailer nu ook straffe kortingen aan, zeker bij de A-merken. De intrede van Aldi als nieuwe speler in de wereld van de promoties is een drastische wijziging in de sector. Tot nu toe focuste de hard discounter zich immers steeds op lage prijzen gedurende heel het jaar. Dat de retailer ervoor koos om zijn strategie te wijzigen heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat zijn prijzen steeds minder interessant waren in vergelijking met de concurrentie.

Toch blijkt nu dat Aldi het vandaag moeilijk heeft om zijn inkomsten op pijl te houden, zeker als je rekening houdt met de lagere marges, zo benadrukt Focus.de. En daar komt nog eens de hevige prijzenslag bij. De hard discounter ziet zich dan ook genoodzaakt om zijn prijspolitiek in Duitsland opnieuw aan te passen. Zo gaat Aldi de prijzen van bepaalde A-merken optrekken om wat meer ademruimte te krijgen wat de marges betreft, schrijft Lebensmittelzeitung. Zo zullen deze producten voortaan even duur zijn als bij de concurrentie.

In ons land bevestigde Aldi België ondertussen dat het geen intentie heeft, op korte noch lange termijn, om de prijzen van zijn producten op te trekken. "Wij hebben geen plannen om onze prijzen op te trekken", reageert Johan Vande Wiele, managing director van Aldi Inkoop. "Wel integendeel: we investeren net in een blijvende prijsverlaging voor tal van producten, zoals heel recent nog onze grijze garnalen. Klanten mogen gerust zijn: Aldi blijft dé favoriete winkel voor wie hoge kwaliteit wil koppelen aan lage prijzen."