Na de winkels steekt Aldi in België nu ook van wal met een restyling van zijn vrachtwagens. De nieuwe bestickering en slogans zet de groenten en fruit in de verf. Dit kadert in een ruimere campagne rond verse producten, die deze zomer loopt in de 450 winkels, in de folders en op de website.

“Dit jaar staat bij Aldi in het teken van een grote restyling. Alle 450 filialen worden tegen 2020 gemoderniseerd en de verkoopmedewerkers krijgen een nieuwe werkkledij. Nu stoppen wij ook een groot deel van onze vrachtwagens in een nieuw kleedje”, zegt communications manager Dieter Snoeck. Meer dan 70 van de ruim 200 vrachtwagens krijgen de nieuwe bestickering. “Al onze vrachtwagens zijn onze eigendom. Wij zijn de enige supermarkt in België die alles in eigen beheer doet”, klinkt het verder.

“We kozen thema’s die ons aanbod groenten en fruit goed samenvatten: kwaliteit en kwaliteitscontroles, verse seizoensgroenten en –fruit, bio en lokaal”, voegt Isabel Henderick, business unit director MARCOM bij Aldi, toe. 

Volgens haar nam de keten de voorbije jaren verschillende initiatieven om de kwaliteit van haar groenten en fruit naar een veel hoger niveau te brengen. “De inkoopafdeling hanteert strengere normen bij de aankoop en breidde het assortiment seizoensgebonden producten uit. Ook de logistieke flow werd geoptimaliseerd, zodat de groenten en fruit nauwelijks enkele uren na aankomst in het magazijn in de winkelrekken liggen. Ook het verkooppersoneel werd extra opgeleid om die producten in de rekken te leggen”, zegt ze.

Decentrale logistiek

Naar aanleiding van de campagne met de nieuwe bestickering van de vrachtwagens benadrukt Aldi tevens de inspanningen om minder kilometers te rijden en CO2-emissies te verminderen. De keten bevoorraadt zijn 450 winkels op een decentrale manier vanuit zeven regionale distributiecentra, verspreid over het hele land. Elk van die magazijnen levert goederen aan een zeventigtal winkels in zijn grondgebied.

De magazijnen zijn gevestigd in Roeselare, Erpe-Mere, Gembloux, Vaux-sur-Sûre, Heusden-Zolder, Zemst en Rijkevorsel (dat begin 2019 verhuist naar Turnhout). “In elk van die magazijnen wordt het hele assortiment opgeslagen, met uitzondering van brood en diepvries. Voor het verse brood doen we beroep op twee brokers, voor diepvries zijn dat er drie”, legt Snoeck uit.

“Die decentrale werking is typisch voor Aldi en laat toe om efficiënter te werken. De trucks moeten veel minder kilometers rijden dan wanneer alle filialen uit één centraal gelegen punt zouden worden aangeleverd. Op die manier kunnen we jaarlijks maar liefst 7,9 miljoen kilometer vermijden. Dat bespaart p”r jaar 2,8 miljoen liter diesel”, zegt Dries Verlinden, business unit director logistics. Door de decentralisatie die de discounter toepast, wordt er jaarlijks 7.433 ton CO2 minder uitgestoten.