Aldi en zijn reclamebureau The Backroom (TBR) werden gisteravond tijdens de uitreiking van de Effie Awards bekroond voor de reclamecampagne “Aldi-producten zijn even goed als A-merken. Alleen goedkoper”. Een van de belangrijkste prijzen in de reclamewereld. 

De Effie Awards zijn dé belangrijkste reclameprijzen in België. De jury, bestaande uit adverteerders, reclameagentschappen, academici en marktonderzoekers, beloont reclamecampagnes die niet alleen inzetten op creatief maar die ook echt ‘werken’. De winnaars zijn stuk voor stuk campagnes die hun effectiviteit en impact hebben bewezen. Dit jaar wist Aldi en zijn reclamebureau The Backroom een Bronze Effie Award in de wacht te slepen voor zijn campagne “Aldi-producten zijn even goed als A-merken. Alleen goedkoper”. In die reclamecampagne toont Aldi via blinde smaaktests aan dat de Aldi-huismerken minstens even goed zijn als de bekendere A-merken, met als enige verschil dat de producten goedkoper zijn.

De campagne liep van eind 2017 tot begin 2019 en evolueerde van een eenvoudig beeld met 2 kokers (merk X vs. merk Y) naar tv-spotjes en affiches waar de consument centraal stond. De klap op de vuurpijl was de ‘Proef-het-zelftour’, waarbij de hard discounter het land doortrok en voorbijgangers de kans gaf om zelf een vergelijkende smaaktest te doen. Dit verhoogde de credibiliteit van de campagne en de betrokkenheid van de consument. De reclamecampagne leverde duidelijke resultaten op. Uit een onafhankelijk kwantitatief onderzoek blijkt dat meer klanten (+9%) Aldi gaan associëren met ‘goede kwaliteit’.

Eenduidigheid ligt volgens Isabel Henderick, managing director marketing & communication bij Aldi, aan de basis van het succes: "We blijven bij Aldi steeds op dezelfde nagel kloppen: de kwaliteit van onze producten. We maakten die claim geloofwaardig door consumenten zelf de tests te laten doen. En we lieten onze campagne evolueren: eerst puur wetenschappelijk, later ook met inbreng van consument over heel België."