Albert Heijn België introduceert de ‘Friswijzer’, een systeem waarmee de supermarktketen het aantal calorieën en de hoeveelheid suiker in frisdranken aangeeft in het schap. Daarnaast gaat het het suikergehalte in 100 huismerkproducten verlagen.

Klanten zijn steeds bewuster bezig met het verminderen van hun suikerconsumptie. Om hen duidelijk te maken hoeveel suiker en calorieën  frisdranken bevatten, komt AH als eerste retailer in België met een systeem dat de hoeveelheid suiker en calorieën eenvoudig aangeeft. De Friswijzer laat bij het schap en het schapkaartje per product in een oogopslag zien hoeveel calorieën en suiker de frisdrank bevat. De kleuren van geel (geen suiker) tot donker oranje (hoog in suiker) geven aan hoeveel calorieën en suikers er in frisdrank zitten. Klanten kunnen ook zien op welke wijze de drank gezoet is: met suiker, met gebruik van kunstmatige zoetstoffen of door het toevoegen van zoetstoffen van natuurlijke oorsprong.

 

 

Sensibiliseren

"Dankzij de Friswijzer kunnen wij klanten sensibiliseren en aanzetten tot het kiezen van een gezondere optie. Wij willen onze klanten graag inspireren om gezonder te eten. Suiker blijft een grote verleider en zit in veel producten, ook producten waarvan je dit niet direct verwacht. Mensen staan vaak niet stil bij de hoeveelheid suiker in bijvoorbeeld frisdrank. Wij hebben de Friswijzer ontwikkeld zodat klanten bewuster en goed geïnformeerd kunnen kiezen.", zegt Raf Van den Heuvel, Director Merchandising bij Albert Heijn België. 

Bruiswater met smaakje

Naast de klanten informeren over het suikergehalte in soft drinks, investeert AH ook in een alternatief voor suikervrije frisdranken. Albert Heijn België breidt namelijk haar gamma van bruisend water met smaak fors uit. Klanten zullen nieuwe varianten zoals bruisend water met smaak waaronder een aardbei/munt, bloedsinaasappel, komkommer en munt variant kunnen ontdekken. Hiernaast gaat Albert Heijn  ook het suikergehalte in eigen merk frisdrank de komende jaren stap voor stap verlagen met minimaal 10%. Maar de suikerreductie blijft niet beperkt tot de categorie van de frisdranken. 

Suikerreductie op huismerk

Om stap voor stap suiker te reduceren selecteerde Albert Heijn 100 eigen merkproducten die vaak door gezinnen worden gekocht. In producten zoals yoghurt, vla, ketchup en koekjes wordt suiker tussen de 10 en 40% gereduceerd. Ook worden er de komende weken nieuwe producten toegevoegd, zoals AH Griekse yoghurt voor kinderen, een variant zonder toevoeging van suiker en AH 100% fruittoetje. De vernieuwde producten liggen eind 2016 in de schappen. Eind 2017 zijn deze producten hierdoor 250 miljoen suikerklontjes lichter.