Door het massale hamstergedrag verwacht Ahold Delhaize in het eerste kwartaal van 2020 een omzetstijging van 15%. Daarnaast zou ook de brutowinstmarge hoger liggen dan vorig jaar. Welk effect de coronacrisis zal hebben op heel 2020, is voorlopig nog moeilijk te voorspellen, aldus de groep.  

“Als gevolg van COVID-19 is de vraag in ons multichannel netwerk in het oosten van de VS en Europa in het eerste kwartaal aanzienlijk gestegen. Daarom verwachten we dat de netto-omzet in de eerste drie maanden van dit jaar zal groeien met zo’n 15%, of 13% bij constante wisselkoersen. De vergelijkbare omzetgroei, exclusief benzine, zal in de Verenigde Staten zo’n 14% bedragen en in Europa 10%”, verklaart Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, bij een eerste vooruitblik op de resultaten van het eerste kwartaal dit jaar. De definitieve cijfers zullen pas worden voorgesteld op 7 mei.

Wat het hamstergedrag betreft zag Ahold Delhaize enkele kleine verschillen tussen Amerika en Europa. In onze contreien begon het hamsteren al eind februari, waarna het versnelde in maart. Daardoor steeg de vergelijkbare omzet, exclusief benzine, met 16% in maart. In de Verenigde Staten kwam het hamsteren pas op gang in maart. Al zorgde het daar wel voor een sterkere stijging van de vergelijkbare omzet, exclusief benzine, met 34%.

Delhaize verwacht daarnaast dat de onderliggende brutowinstmarge in het eerste trimester hoger zal liggen dan vorig jaar, wat deels te wijten is aan het kalendereffect. De marge in Q1 zou geprofiteerd hebben van de hoge verkoop in een eerder stadium, vergeleken met de timing van de aanzienlijke investeringen die gedaan zijn door de groep in het kader van de coronacrisis. Denk daarbij aan extra bonussen en voordelen voor het personeel, maar evengoed aan extra veiligheidsmaatregelen.

Onzekerheid voor de rest van 2020

Volgens de topman is het voorlopig nog te vroeg om definitieve uitspraken te doen over de gevolgen van het coronavirus voor heel 2020. “Hoewel we eind maart een grotere omzet dan normaal behaalden, is er meer onzekerheid over het verloop van de omzet in de rest van het jaar. Zeker omdat het virus de consumptiepatronen en -gedrag van de consument wijzigt", aldus Frans Muller.

Doordat Ahold Delhaize in het eerste kwartaal van 2020 volop geïnvesteerd heeft in veiligheidsmaatregelen voor het personeel en klanten in het kader van de coronacrisis, verwacht de retailer dat de hogere onderliggende operationele winstmarge uit het eerste kwartaal niet gehandhaafd zal blijven in de rest van het jaar. Toch blijft de groep positief en voorspelt het dat de onderliggende operationele marge voor heel het jaar wel in lijn zal liggen met dat van vorig jaar.

“We verwachten tot slot dat de free cash flow de eerder voorspelde 1,5 miljard euro zal overschrijden, aangezien we ervan uitgaan dat sommige kapitaalprogamma’s zullen uitgesteld worden door het coronavirus”, besluit de topman.