Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in Europa een winstmarge van 4,2% neergezet in het voorbije kwartaal. Groeimotor is nog steeds Bol.com, met een omzetgroei van 24,2%. Het verhoogt de winstverwachting voor dit jaar.

Ahold Delhaize heeft een winst van 540 miljoen euro genoteerd in het voorbije kwartaal. De winstmarge is 0,3 procentpunt lager dan een jaar geleden, toen de pandemie voor een opstoot in de omzet zorgde. In Europa steeg de omzet van het concern met 3,6 procent tegen vaste wisselkoersen. Ahold Delhaize noemt daarbij onder meer Albert Heijn en Bol.com als positieve uitschieters. Online is een belangrijk element in de groei. Ahold Delhaize: “In het tweede kwartaal voegden wij 86 nieuwe click-and-collect-locaties toe in de VS, breidden wij AH Compact uit naar nieuwe markten en verdubbelden wij in Vlaanderen het online marktgebied.” De online verkoop is intussen goed voor 10% van de totale omzet van 18,6 miljard euro. In Nederland en België was er groei, maar in de VS was er krimp. Niet helemaal onlogisch: in de VS werd de coronamaatregelen vroeger versoepeld dan bij ons, bovendien werd er ook meer gehamsterd, wat de cijfers vorig jaar omhoog duwde. Door de goede resultaten verhoogt Ahold Delhaize de winstverwachting voor dit jaar.

Het aandeel van Ahold Delhaize boert de voorbije jaren niet zo goed, hoewel de omzetcijfers wel goed zijn. De waarde van het aandeel stagneert, tot ontevredenheid van investeerders. Sommige analisten verwijten Frans Muller een gebrek aan leiderschap in moeilijke omstandigheden, al is het onduidelijk waarom de markt de waarde van het supermarktconcern niet hoger inschat. Ahold Delhaize heeft ook te maken met franchisenemers van Albert Heijn die ontevreden zijn, een mislukte overname van Hema (dat in handen kwam van Jumbo) en heeft ook af te rekenen met de Belgische fiscus die tot 380 miljoen euro eist van Ahold Delhaize in verband met de overname van de Amerikaanse winkels van haar Belgische dochterbedrijf Delhaize in 2018.