Ahold Delhaize heeft "ongeveer de helft" van zijn doelstelling van €1 miljard aan reclame-omzet in de komende twee jaar bereikt, vertelde CEO Frans Muller aan Reuters. "Wat we aan inkomsten genereren, herinvesteren we in ons bedrijf."

Ahold Delhaize heeft zichzelf ten doel gesteld om tegen 2025 €1 miljard aan niet-boodschappen-inkomsten te genereren, voornamelijk door de verkoop van advertenties op de supermarktwebsites van de groep en het te gelde maken van klantgegevens. Een doelstelling die goed op schema lijkt te liggen als we Frans Muller mogen geloven, die maandag zei dat hij "ongeveer" halverwege was. In navolging van Amazon proberen steeds meer retailers dit soort alternatieve inkomsten te genereren door bedrijven op te starten of te kopen die reclame verkopen aan de fabrikanten van de producten die door diezelfde retailers worden verkocht. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van bannerreclame, 'gesponsorde' producten of zelfs betere resultaten in de zoekmachines die door shoppers worden gebruikt. Winkeliers werken ook aan het verbeteren van de kwaliteit van de gegevens die ze van hun klanten verzamelen om deze door te verkopen aan fabrikanten, die hun potentiële kopers dan beter kunnen targeten.

Prijzen laag houden

Volgens Frans Muller worden de inkomsten uit deze reclameactiviteiten gebruikt om de prijzen zo laag mogelijk te houden voor klanten van de verschillende supermarktketens van de groep. "Wat we aan inkomsten uit retailmedia genereren, investeren we opnieuw in ons bedrijf om ervoor te zorgen dat consumenten zich gezonde, duurzame producten kunnen veroorloven", vertelde de CEO aan Reuters. "We moeten heel hard samenwerken, retail en productie, om de kosten laag te houden. Frans Muller wilde het persbureau echter niet vertellen hoeveel geld Ahold Delhaize verdient elke keer dat een consument op een gesponsord product of een reclamebanner klikt.