- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
JCDecaux en Clear Channel, de twee grootste bedrijven in outdoorreclame in ons land, geven het klassieke reclamepaneel een digitale update. Je kan reclameruimte veel flexibeler aankopen en inzetten dan vroeger, om zo op maat van je publiek te adverteren.
JCDecaux maakt het via de website mijnaffiche.be mogelijk voor particulieren om te adverteren op één specifiek reclamebord. Ze kunnen de advertentieruimte aankopen via de website mijnaffiche.be, waar ze een boodschap invullen en één van de 10.000 wekelijks beschikbare panelen kiezen. Vervolgens wordt de boodschap op een gekozen tijdstip “geadverteerd”. De klant kan het proces helemaal online volgen, net zoals bij een webshop. Een flexibele en laagdrempelige tool dus, die een tiental jaar geleden ondenkbaar was.
Ook concurrent Clear Channel komt met een modernere invulling van het klassieke reclamebord. Het bedrijf automatiseert en digitaliseert zijn boekingsproces met zijn eerste “programmatic buying”-oplossing. Daarmee kunnen adverteerders online gemakkelijk gerichte reclameruimte aankopen op de 250 digitale OOH-schermen van Clear Channel in Brussel. Op termijn moet het systeem ook uitgebreid worden naar de “papieren” reclamepanelen. Met de nieuwe tool kunnen campagnes bovendien veel later geleverd worden, omdat het aankoopproces geautomatiseerd is, en op specifieke momenten en plaatsen ingezet worden.
“Programmatic buying heeft het aankoopproces in vele cruciale mediasectoren volledig veranderd en wij geloven dat dit hetzelfde zal zijn voor outdoorreclame,” zegt William Eccleshare, Chairman en CEO van Clear Channel International. “Onze media wordt gemakkelijker om te plannen, kopen, optimaliseren en meten met behulp van vertrouwde aankooptechnologieën die in real time data gevoede oplossingen bieden voor specifieke doelgroepen. We geven dus aan nieuwe en bestaande klanten de meetbaarheid, creativiteit en flexibiliteit die ze verlangen.”
Ons land is één van de eerste waar er zo hard wordt in gezet op digitale OOH-reclame. Zowel JCDecaux als ClearChannel kozen België namelijk als testmarkt voor hun nieuwe toepassingen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?