
Actito
De tools Actito en Qualifio, die samen deel uitmaken van de groep MarTech QNTM, worden steeds efficiënter. “Deze synergie biedt bedrijven de kans op doeltreffende wijze gegevens van prospects en klanten te verzamelen om zo hun strategieën voor klantbetrokkenheid te versnellen via alle beschikbare kanalen (e-mail, sms, push-berichten en sociale media)”, stelt Quentin Paquot, CEO van Actito en Qualifio.
Kunt u misschien eerst nog even herhalen wat het Actito-platform precies inhoudt?
Johnny Mukuta Mensah: Actito is een platform voor klantbetrokkenheid (Customer Engagement Platform) in SaaS-modus. Meer concreet biedt Actito bedrijven de mogelijkheid om gepersonaliseerde klantervaringen aan te maken, te beheren en te meten via diverse kanalen: e-mail, push-berichten en sms. Naast die eigenlijke marketingactivatie centraliseert Actito de gegevens van de consument, zowel data afkomstig uit digitale kanalen als uit fysieke contactpunten, zoals winkels of getrouwheidsprogramma’s. Die gegevens worden dan toegankelijk gemaakt voor de business- en marketingteams, zonder dat daarvoor IT-kennis nodig is. Wanneer de data zijn gecentraliseerd, kunnen ze worden gebruikt om gerichte doelgroepen samen te stellen en uiteindelijk gepersonaliseerde klanttrajecten uit te stippelen op basis van de inhoud, het kanaal en het moment. In de retail maakt marketingautomatisering het bijvoorbeeld mogelijk om de waarde van de levenscyclus van klanten te verhogen dankzij automatische relevante en vooral uiterst gepersonaliseerde communicatie.
Bij marketingactivatie moet je kunnen beschikken over een brede klantendatabase, en dat is precies wat Qualifio mogelijk maakt. Hoe verloopt het verzamelen van die data?
Quentin Paquot: Qualifio biedt B2C-merken de gelegenheid om gegevens te verzamelen en relevante relaties met klanten aan te knopen dankzij interactieve ervaringen of gebruik van game-elementen. Ik geef een concreet voorbeeld: als mensen deelnemen aan een enquête, kunnen zij zich identificeren op de website waarop de peiling wordt gehost en daar hun e-mailadres opgeven, dat daarna kan worden opgenomen in een nieuwsbrief. Met Qualifio kun je bepalen hoe elke interactie met een gebruiker kan worden omgezet in bruikbare gegevens, uiteraard wel altijd met toestemming van de consument. Onze oplossing biedt een catalogus van meer dan vijftig interactieve formats (quizzen, enquêtes, wedstrijden, spelletjes, enzovoort), waarmee je gemakkelijk unieke inter- actieve marketingcampagnes kunt ontwerpen, zonder dat technische vaardigheden vereist zijn. Naast die formats biedt Qualifio diverse tools om de verzamelde gegevens volledig conform te gebruiken: toestemmingsbeheer (opt-ins), gedetailleerde statistieken, gegevensexport en nog veel meer. Het is de bedoeling om merken in staat te stellen om first-party- en zero-partygegevens te verzamelen en te analyseren om hun marketingstrategie te verfijnen.
U wilt graag van dit artikel gebruik maken om aandacht te vragen voor de synergie tussen Actito en Qualifio. Waarom en hoe verloopt die toenadering?
Quentin Paquot: Natuurlijk vragen de klanten van Actito regelmatig hoe ze de verzameling van klantgegevens kunnen optimaliseren en de bedrijven die Qualifio gebruiken, willen vaak de gegevensverzameling uitbreiden tot marketingactivatie. Die twee diensten zijn dan ook complementair. Tot een jaar geleden waren Actito en Qualifio twee volledig gescheiden entiteiten, al hadden ze ook wel een paar zaken met elkaar gemeen: het zijn allebei SaaS-oplossingen die gericht zijn op data en ze zijn allebei gevestigd in Louvain-la-Neuve, in België. De groep QNTM, een Noorse groep die in handen is van een Zweedse private equity-maatschappij, werd in 2023 meerderheidsaandeelhouder van Actito en enkele maanden later ook van Qualifio. Die alliantie combineert dus de expertise van Actito op het vlak van klantbetrokkenheid met de innovatieve capaciteiten van Qualifio op het gebied van gegevensverzameling en interactieve marketing.
Wat levert de herschikking van Actito en Qualifio onder de vlag van QNTM concreet op voor uw klanten?
Johnny Mukuta Mensah: Zoals Quentin al heeft uitgelegd, zijn de twee oplossingen complementair omdat ze allebei de strategieën voor klantbetrokkenheid bevorderen. Er bestonden al bruggen tussen de twee entiteiten en vandaag delen Qualifio en Actito dezelfde medewerkers. De kantoren van Qualifio en Actito bevinden zich op dezelfde locatie. Op die manier kan één enkele verantwoordelijke een project van a tot z in handen nemen, van het ontwerp van een formulier, een persoon- lijkheidstest of een memoryspel tot de invoering in het Actito-platform. Er is dus sprake van synergie op het vlak van implementatie, adviesverlening, ondersteuning en zelfs grafische ontwikkeling. Daarnaast hebben we een netwerk van partners die gespecialiseerd zijn in het toepassen van de oplossing. Die synergie maakt deel uit van een visie op lange termijn: we hebben een zicht op de evolutie van het product met de bedoeling om de marketing gemakkelijker te kunnen ontwikkelen, met name met behulp van kunstmatige intelligentie.
Welke retailketens en merken hebben al een beroep gedaan op Actito en Qualifio?
Quentin Paquot: Actito is gevestigd in België en heeft kantoren in Louvain-la-Neuve, Parijs, Rotterdam, Barcelona en Londen. Wij werken samen met meer dan 550 merken in Europa. In de retail zijn dat bijvoorbeeld Diageo, Picard, Colruyt, Seb, Delhaize, Renmans, Färm, Hubo, Damartex Group en ook Oh’Green. Wat Qualifio betreft, zijn er meer dan 400 bedrijven die gebruik maken van onze oplossing, waaronder in de foodretail Nestlé, L’Oréal en Unilever.
De groep QNTM, zeven Europese digitale oplossingen
Als Europees leider op het gebied van MarTech biedt QNTM een geheel van zeven perfect geïntegreerde modeloplossingen. Daardoor kunnen bedrijven kiezen voor een unieke oplossing of een aantal producten van de groep combineren om gepersonaliseerde klantervaringen te bieden die de conversie bevorderen. Naast Qualifio en Actito omvat het ecosysteem van QNTM nog vijf andere oplossingen: Bizzkit, een systeem voor contentbeheer voor e-commerce; Ibexa, een platform voor digitale ervaringen; Notificare, een platform voor mobiele marketing; Quable, een oplossing voor het beheren van productinformatie en Raptor, een platform voor klantgegevens.
Meer info?
Wie meer wil weten over de platformen Actito en Qualifio en wil ontdekken hoe zij merken helpen om de klantbetrokkenheid te versterken en hun gegevens ten volle te benutten, kan terecht op:
www.actito.com
www.qualifio.com