Action behaalde in 2018 een omzet van 4,2 miljard euro, goed voor een groei van 23,3%. Daarnaast opende het bedrijf maar liefst 230 nieuwe winkels in 7 landen. Action benadrukt bovendien zijn ambitie om op middellange termijn een omzet van 10 miljard euro te realiseren.

Het gaat goed met Action. Vorig jaar behaalde het bedrijf een omzet van 4,2 miljard euro. Dat komt overeen met een groei van 23,3% in vergelijking met 2017, toen bedroeg de omzet nog 3,4 miljard euro. De brutobedrijfswinst (EBITDA) steeg met 16,3% tot 450 miljoen euro, tegenover 387 miljoen in 2017.

Dat het bedrijf mooie resultaten behaalde blijkt ook uit het hoge aantal winkelopeningen het afgelopen jaar. Action wist maar liefst 230 filialen toe te voegen aan zijn winkelpark, waardoor het totaal afklokt op 1.325 winkels verspreid over 7 landen. Daarnaast stak het 48 Nederlandse en Belgische winkels in een nieuw kleedje. In België en Luxemburg wist de keten trouwens 19 filialen toe te voegen aan zijn winkelpark, waardoor het totaal hier eindigt op 172 winkels.

“2018 was opnieuw een succesvol jaar voor Action dat een sterke groei toont gedreven door de 3,2% like-for-like groei en de opening van 230 nieuwe winkels. Ons aanhoudende succes benadrukt de sterkte van de Action-strategie om een uitgebreid, verrassend en continu variërend gamma aan te bieden en dat tegen de laagste prijs”, verduidelijkt Sander van der Laan, CEO van Action. “In 2018 breidden we ons logistieke netwerk uit met 5 nieuwe distributiecentra en investeerden we in onze organisatie- en supply chain-infrastructuur om zo de sterke groei te ondersteunen van onze klantenpropositie, ons winkelnetwerk en de expansie naar nieuwe markten. Action blijft gefocust op zijn internationale groeistrategie met de ambitie om op middellange termijn een omzet van 10 miljard euro te verzilveren.”

Gele hesjes, spoorstakingen en slecht weer hinderen groei

Hoewel het bedrijf mooie resultaten boekte was 2018 zeker geen gemakkelijker jaar voor Action. Zo had de keten af te rekenen met operationele problemen waardoor onder meer 20 winkelopeningen werden uitgesteld tot in het eerste kwartaal van dit jaar. Ook gooiden het weer, de acties van de gele hesjes en de stakingen bij de Franse spoorwegvakbonden roet in het eten, waardoor de groei in Frankrijk lager uitviel dan verwacht.

3 nieuwe distributiecentra tegen 2020 

Ook in de toekomst wil het bedrijf deze positieve resultaten verderzetten. Zo zal Action nog verder investeren in onder meer de organisatie- en de supply chain-infrastructuur. Ook versnelt het de uitrol van zijn logistieke netwerk. Momenteel heeft het bedrijf al 7 operationele distributiecentra in handen, waaronder Belleville en Peine die begin dit jaar openden. Tegen eind 2020 zouden er daar nog 3 bijkomen. Dat zou moeten leiden tot een verdubbeling van het aantal distributiecentra over een periode van 3 jaar. Dankzij deze investering kan het bedrijf bovendien gemakkelijker winkels openen in bestaande en nieuwe markten. Tot slot zal het bedrijf ook een nieuw IT-systeem introduceren.