AB InBev zit weer op koers en doet het op een aantal vlakken zelfs beter dan voor de uitbraak van de coronapandemie. De Belgische bierbrouwer verkocht in het tweede kwartaal van dit jaar zo’n 145 miljoen hectoliter, ruim 21% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Het eigen bierassortiment van AB InBev vloog als zoete broodjes over de toonbank en zorgde voor een volumetoename van 20,5%. Voornamelijk de opbrengsten van de drie wereldwijd gekende merken Budweiser, Corona en Stella Artois stegen met 23% tussen april en juni. Ook de niet-bieren deden het goed in het tweede kwartaal, de verkoop bracht zelfs een grotere volumetoename (23%) teweeg dan bij de eigen bieren. En het segment niet-bieren blijft een versnelde groei kennen. De gemiddelde brutowinst per hectoliter ligt een stuk hoger dan die van traditionele bieren, goed voor een opbrengstengroei van 45%. "De consequente toepassing van onze commerciële strategie heeft tot blijvende sterke prestaties geleid in het tweede kwartaal, met een volume- en opbrengstengroei die 3.2% groter was dan in 2Q19, oftewel vóór de pandemie, zelfs in het licht van de blijvende impact van COVID-19" aldus Michel Doukeris, CEO van AB InBev.

De opbrengsten van AB InBev gingen gedurende het tweede kwartaal van 2021 de hoogte in en stegen zelfs tot 13,5 miljard dollar, omgerekend zo’n 11,4 miljard euro. Maar toenemende kosten op enkele belangrijke markten spelen de Belgische brouwer parten en zorgen voor lagere winstmarges dan verwacht. Zo brengt een krappere vrachtmarkt in de Verenigde Staten redelijk wat kosten met zich mee. AB InBev is bereid om ze te betalen omdat de brouwer prioriteit geeft aan de service voor klanten. De volume- en opbrengstengroei in Brazilië werd dan weer tenietgedaan door een hogere kostprijs van verkochte producten, wat het gevolg is van valuta- en grondstofprijsschommelingen in combinatie met investeringen in verkoop en marketing. Tijdens het tweede kwartaal van 2020 gold er een alcoholverbod in Zuid-Afrika en eind juni 2021 ging er een nieuw verbod van kracht dat duurde tot eind juli, wat een ongunstige impact heeft op de winstmarges in de laatste twee kwartalen. In Europa daarentegen gaat het wel de goede kant op en is er een geleidelijk herstel aan de gang sinds de opening van de horeca, al wordt er nog meer gekocht voor thuisverbruik. Ondanks de minder sterke winstgroei, blijven de verwachtingen voor 2021 ongewijzigd: AB InBev voorspelt nog altijd een groei van 8 à 12%.

Heineken worstelt met toenemende grondstofkosten

Ook Heineken publiceerde onlangs een rapport over de cijfers van de eerste jaarhelft van 2021. De Nederlandse brouwer staat op nummer twee, na wereldleider AB InBev, en verdubbelde de bedrijfswinst tot 1,6 miljard euro in vergelijking met de eerste zes maanden van 2020. “Onze bedrijfswinst is meer dan verdubbeld dankzij voortdurende en structurele kostenbeperkingen. Toch is er ook reden tot voorzichtigheid”, benadrukt Dolf van den Brink, CEO van Heineken. “Ten eerste blijft COVID-19 een factor, met de grootste impact op dit moment in belangrijke markten in Azië en Afrika. Ten tweede zien we een stijging van de grondstofprijzen die ons, bij de huidige niveaus, in de tweede helft van dit jaar zal beginnen te beïnvloeden en een effect zal hebben in 2022. Over het geheel genomen verwachten we dat de financiële resultaten over het hele jaar onder die van 2019 zullen blijven."