AB InBev stunt met een nooit eerder geziene promotie op Jupiler Pils. In meerdere supermarkten krijg je dankzij de brouwer bij een bak Jupiler (33cl) een bak gratis.

Promoties zijn wel vaker te vinden in supermarkten, zeker nu de concurrentie op de markt heel groot is, maar het is de eerste keer dat AB InBev zelf een 1+1 gratis actie op touw zet. Voor twee bakken Jupiler 33 cl van 24 flesjes betaal je geen 31,98 euro maar ‘slechts’ 15,99 euro. Omgerekend komt dat neer op één euro voor een liter bier. Een gewone manier om promotie te doen, aldus woordvoerder Laure Stuuck in het programma 7 sur 7.

Dat AB InBev de consumptie van bier wil aanzwengelen, komt niet als een verrassing. Het keek eind vorig jaar aan tegen tegenvallende kwartaalcijfers en ziet de bierconsumptie in ons land verminderen. De biergigant verliest terrein op de vier grootste afzetmarkten - China, Brazilië, de VS en Europa- en verkocht in het derde kwartaal wereldwijd 143,4 miljoen hectoliter. Ofwel 0,5% minder dan dezelfde periode in 2018. In België daalde de bierconsumptie vijf jaar op rij tot ze in 2018 opnieuw steeg met 0,1 procent. De stijging werd toen toegeschreven aan de mooie zomer en aan het wereldkampioenschap voetbal. 

De actie van AB InBev valt niet in goede aarde bij het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere drugs (VAD). Woordvoerder Marijs Geirnaert heeft het over een slechte zaak, omdat de prijs doorslaggevend is als het gaat over de consumptie van alcohol. Door allerlei taxaties ging de prijs van sterke dranken enkele jaren geleden de hoogte in, waardoor de consumptie ervan ook afnam.