AB InBev zag zijn volumes in het tweede kwartaal van dit jaar met maar liefst 2,1% stijgen, ofwel het beste resultaat in de afgelopen 5 jaar. Daarnaast groeide de omzet met 6,2% tot 14 miljard dollar en lag ook de winst hoger dan verwacht. Dat maakte AB InBev vandaag bekend.

In het tweede kwartaal van 2019 wist AB InBev zijn omzet met 6,2% te laten stijgen tot 14 miljard dollar. Daarnaast nam de omzet per hectoliter toe met 3,8%, onder impuls van een gezonde volumegroei en wereldwijde initiatieven op het vlak van premiumisering en opbrengstenbeheer. In het eerste semester van 2019 steeg de omzet van de biergigant met 6,0%, en namen ook de opbrengsten per hectoliter met 4,2% toe. Als we specifiek kijken naar de gecombineerde omzetgroei van AB InBevs drie wereldwijde merken: Budweiser, Stella Artois en Corona, zien we een stijging van 8,0% wereldwijd en 11,3% buiten hun respectievelijke thuismarkten. In het eerste semester bedroeg die groei 8,2% wereldwijd en 12,4% buiten hun thuismarkten.

Ook qua volume wist AB InBev enkele mooie resultaten neer te zetten. Zo stegen de totale biervolumes met 2,1% tot maar liefst 146 miljoen hectoliter, het beste resultaat in 5 jaar tijd. Bovendien zet de Leuvense biergigant hiermee een beter resultaat neer dan analisten hadden voorspeld: zij hielden het immers op een groei in volume van 1%. Concreet groeide het volume eigen bieren met 2,2% en kende ook het het volume niet-bieren een stijging van 1,8%. In heel het eerste semester namen de totale volumes dan weer toe met 1,7%, waarbij het volume eigen bieren met 1,7% steeg en het volume niet-bieren 3,4% groeide.

De brutobedrijfswinst (EBITDA) kende op zijn beurt een groei van 9,4% in het tweede kwartaal tot 5,9 miljard dollar. Daarnaast steeg de EBITDA-marge met 123 basispunten tot 42,0%, ten gevolge van omzetgroei, premiumisering en aanhoudende kostendiscipline. De brutobedrijfswinst nam in de eerste zes maanden van dit jaar dan weer toe met 8,8% tot 10,9 miljard dollar, met een groei van de marge van 104 basispunten tot 40,9%.

Wat de schuldenberg betreft, heeft de Leuvense biergigant nog wat werk voor de boeg. In het tweede kwartaal van dit jaar klokte de schuldgraad af op 4,58 keer de brutobedrijfswinst, amper een verschil met eind vorig jaar. Toen bedroeg de schuldgraad nog 4,61 keer de brutobedrijfswinst. Al benadrukt AB InBev wel dat de nettoschuld tegen eind 2020 lager zal liggen dan 4 keer de brutobedrijfswinst. En om dat te realiseren nam het bedrijf al enkele maatregelen. Zo verkocht het zijn Australische activiteiten aan het Japanse Asahi en bergt het zijn plannen voor een beursgang op de Hongkongse markt nog niet definitief op.

Vooruitzichten

Met deze goede resultaten in het achterhoofd, gaat AB InBev dan ook positief de toekomst tegemoet. “We verwachten dat onze omzet en EBITDA in heel het boekjaar 2019 een mooie groei zullen kennen onder impuls van de sterke resultaten van onze merkenportefeuille en degelijke commerciële plannen. Ons groeimodel is nog sterker gefocust op uitbreiding van de categorie en streeft naar een omzetgroei met een beter evenwicht tussen volume en omzet per hectoliter. We verwachten dan ook dat de omzet per hectoliter sterker zal groeien dan de inflatie onder impuls van premiumisering en initiatieven op het vlak van opbrengstenbeheer en dat de kosten  onder de inflatie zullen blijven”, besluit het bedrijf.