De online aankopen per mobiel toestel (smartphone of tablet) zijn tussen 2014 en 2015 liefst verdubbeld. Zij vertegenwoordigen nu 25% van het e-commerce verkeer. Dat blijkt uit een onderzoek van Twenga Solutions.

Voor het rapport heeft Twenga de ‘traffic data’ van 4.000 webwinkels in zeven landen geanalyseerd. Het mediaonderzoekbureau heeft gekeken naar het verkeer afkomstig van vaste toestellen (desktops) en van mobiele toestellen (smartphones en tablets). Daaruit blijkt dat ondanks een forse stijging vorig jaar, een merendeel van de e-consumenten nog steeds vanuit een vaste computer zijn aankopen doet.

Zelfs in het VK, het land waar de e-commerce het meest is ontwikkeld, is het aandeel van de mobiele toestellen ‘slechts’ 31,1%. In Duitsland is dat 29,7%. Een opvallend nummer 3 is Spanje, met 29,1%. Dan volgen Nederland (28,5%), Italië (27,8%), Frankrijk (22,1%) en Polen (8,3%). De zesde positie van Frankrijk is opmerkelijk, omdat dat land de derde grootste e-commerce-markt van Europa is.

 

Smartphone populairder

Twenga heeft ook gekeken naar de verhouding tussen tablets en smartphones in de online aankopen. In alle landen is er een (soms overduidelijke) voorkeur voor de smartphone, behalve in Nederland. Enkel daar hebben de e-consumenten een duidelijke voorkeur (59%) voor m-commerce per tablet. In Frankrijk (46%) en Duitsland (44%) is het grosso modo fifty-fifty.

Vooral ’s avonds

Uit het rapport blijkt nog dat in Europa het m-commerce verkeer (tablet én smartphone) het drukst is tussen acht en negen uur ’s avonds. De bestellingen per desktop gebeuren hoofdzakelijk tussen 9 uur ’s ochtends en 6 uur ’s avonds. Tijdens de werkuren, dus…