LinkedIn is een onmisbaar netwerk geworden, of het nu gaat om het vinden van een nieuwe job, uw netwerk te verruimen of in contact te komen met mogelijke nieuwe klanten. Het is een professionele meet-up waar u kansen creëert door zichtbaar te zijn. Hierna volgen enkele tips om het verschil te maken en uw profiel te doen opmerken.

1. Kies DE juiste foto

Statistisch onderzoek heeft uitgewezen dat profielen mét foto veertien keer vaker bekeken worden dan profielen zonder beeld. Kies dus met zorg een professionele en kwaliteitsvolle foto uit met een neutrale achtergrond. Vergeet vooral niet te glimlachten, want hoe sympathieker u overkomt en hoe meer vertrouwen u op het eerste gezicht inboezemt, hoe meer mensen zin zullen hebben om met u samen te werken. LinkedIn geeft u ook de kans om een coverfoto toe te voegen aan uw pagina. Kies voor een beeld en/of citaat dat uw persoonlijkheid en activiteit weergeeft, en laat zien wat u boeit.

2. Vermeld uw exacte functietitel

Om een goed LinkedIn-profiel te maken, moet u een goede titel hebben. U hebt maar 120 lettertekens onder uw naam en voornaam om uw professionele identiteit te beschrijven. Kies uw sleutelwoorden met zorg om uw profiel te doen stijgen in de ranking van het systeem. Wanneer u een job hebt, gebruik dan de titel van uw huidige functie en de firma waarvoor u werkt. Als u op zoek bent naar een baan, vul dan de functie in die u graag zou vervullen. Rekening houdend met de bedrijven en/of de sectoren waarin u graag zou werken, kan het nuttig zijn om voor een Engelse functietitel te gaan.

3. Stel een aantrekkelijk cv op

Uw cv is een van de eerste zaken die de mensen lezen wanneer ze uw profiel raadplegen. Vat in enkele woorden de belangrijkste informatie over uzelf samen: wie u bent, wat u doet, waar u naar op zoek bent en wat uw competenties zijn. Leg ook uit waarom u zo gemotiveerd bent, waarom u uw beroep zo boeiend vindt. Sluit af met een ‘call to action’ en met uw contactgegevens.

Hou het echter vooral allemaal duidelijk en bondig. Onthoud ook dat enkel de drie eerste regels van uw cv onmiddellijk zichtbaar zijn. Om de rest te lezen moet iemand op ‘meer lezen’ klikken. Die eerste lijnen zijn dus van cruciaal belang en moeten zoveel mogelijk sleutelwoorden bevatten.

4. Stel een relevant overzicht op van uw beroepservaring

Het deel ‘professionele ervaring’ moet geen kopie zijn van uw cv. Zet er niet alle details in van uw vorige ervaringen. In plaats van het te hebben over uw vroegere beroepen, vertelt u hier beter wat u aan de firma’s waar u werkte hebt bijgebracht. Leg uit wat uw doelstellingen, uw verantwoordelijkheden en uw meerwaarde zijn.

5.  Ga voor een publiek profiel

Vanzelfsprekend moet uw profiel publiek zijn zodat iedereen het kan consulteren, ook mensen buiten uw netwerk. U kan ook de URL van uw pagina personaliseren om deze kort en persoonlijk te maken, in plaats van een lange stroom van digits. U kan dit allemaal regelen in de parameters van uwe account.

6. Verruim uw netwerk voortdurend

LinkedIn maakt u zichtbaar, zodat u nieuwe professionele uitdagingen kan aangaan. Het is aan u om nieuwe contacten te leggen door een verzoek te sturen. Begin met mensen die gerelateerd zijn aan uw huidige of vorige jobs. U kan ook de relaties van uw contacten raadplegen, waaruit u een aantal mensen kan halen die een relevante link hebben met uw eigen domein. Verder kan u zoeken per bedrijf, of de suggesties bekijken die LinkedIn u voorstelt.

Het is ook belangrijk om dit netwerk te onderhouden door bijvoorbeeld een bedankje te sturen wanneer iemand uw uitnodiging aanvaardt, uw relaties te feliciteren met hun nieuwe baan en hun posts te delen of van een comment te voorzien. Het is immers heel wat makkelijker om een beroep te doen op uw netwerk als u dat goed hebt onderhouden.

7. Vraag om endorsments

LinkedIn heeft een efficiënt en populair endorsementsysteem. U kan ook endorsements vragen aan uw vorige werkgevers of collega’s, waardoor mensen die uw profiel consulteren meer leren over uzelf.

8. Wees actief

Hoe actiever u bent, hoe zichtbaarder. Door wekelijks of een paar keer per week actualiteiten te publiceren op uw LinkedIn-profiel toont u zich een expert in uw netwerk, waardoor u uw geloofwaardigheid versterkt en zo steeds hoger gerankt wordt. U kan dat doen door zelf dingen te posten of posts van anderen te sharen. Denk er in dat geval aan om uw eigen visie toe te voegen: waarom is deze info relevant, en waarom deelt u ze? Op die manier geeft u een meerwaarde aan uw posts en stijgt uw populariteit. Overdrijf echter niet maar post enkel wanneer de inhoud echt origineel en interessant is op professioneel vlak.

Last but not least: update uw LinkedInprofiel regelmatig. Een profiel dat niet beweegt en gedateerde info bevat, lijkt verdacht.

Gondola People

Dit artikel is afkomstig van onze website Gondola People. Bent u op zoek naar een nieuwe job of rekruteert u personeel?

Klik hier