Bijna de helft (47%) van de betalingen in Europa gebeurt contactloos. In België wordt daarentegen amper 4% van de elektronische betalingen uitgevoerd met behulp van NFC-technologie, waardoor ons land serieus achterop hinkt. Dat blijkt uit een vergelijking die Mastercard recent uitvoerde. 

Contactloos betalen is een hot topic in Europa. Bijna 1 op de 2 betalingen gebeurt er met behulp van NFC-technologie. Toch is België een slechte leerling, want met slechts 4% aan contactloze betalingen hinkt België serieus achterop. Al is het volgens Mastercard nog niet te laat: nieuwe innovaties, als de horloge waarmee ook betaald kan worden, moeten namelijk zorgen voor een enorme boost van het gebruik van deze technologie. 

Slechts 4% contactloze transacties in België

In België is volgens schattingen van Mastercard 38% van de debetkaarten en 85% van de terminals momenteel uitgerust met NFC-technologie. Verwacht wordt dat tegen 2020 de overgrote meerderheid van de consumenten in staat zal zijn om met hun contactkaart te betalen bij de handelaar van hun keuze. De infrastructuur lijkt dus gunstig voor de invoering van de contactloze technologie. Toch blijft de Belg enigszins terughoudend tegenover het fameuze "Tap and Go", zoals men het in het Verenigd Koninkrijk noemt. Mastercard registreerde immers 4% contactloze transacties op alle elektronische transacties in België van oktober 2017 tot oktober 2018. In één jaar tijd is het aantal contactloze transacties dus met 363% gestegen. Een goede prestatie, volgens Mastercard, maar toch nog niet genoeg voor België om de achterstand op zijn Europese buren in te halen.

47% Europeanen betaalt contactloos

In Europa zijn de Oost-Europese landen de onbetwiste kampioenen van het contactloos betalen. Daarbij loopt de Tsjechische Republiek op kop met 93% contactloze transacties in de winkels. De contactloze technologie, die 20 jaar geleden in dit land werd gelanceerd, maakt nu integraal deel uit van het dagelijkse leven van de Tsjechen. Maar ook in Georgië, Polen en Hongarije, waar deze technologie respectievelijk 89%, 83% en 82% van alle transacties in verkooppunten vertegenwoordigt.

Hoewel onze buurlanden niet dezelfde scores halen als de Oost-Europese landen, doen ze het toch behoorlijk goed. Frankrijk registreerde dit jaar 25% contactloze transacties in winkels. Nederland verdubbelt dit cijfer (51%) en overtreft daarmee het Europese gemiddelde (47%). Bovendien wordt 44% van de contactloze transacties in Nederland uitgevoerd voor bedragen van minder dan 10 euro. In België bedraagt dit laatste slechts 25%.

 “De groei van het contactloos betalen, heeft een directe invloed op de gebruiksfrequentie van elektronische betalingen in plaats van die met contant geld. Volgens onze gegevens is het zo dat hoe meer de consument voorstander is van contactloos betalen, hoe meer hij zijn kaart zal gebruiken om al dan niet contactloos te betalen. Dit zien we in Nederland, waar gemiddeld bedragen van 25 euro met debetkaarten worden betaald, tegenover euro 41 in België, waar nog veel cash wordt betaald", verduidelijkt Henri Dewaerheijd, Country Manager BeLux.

Transport, supermarkten en drankautomaten erg populair 

Dat contactloos betalen zo populair is geworden bij onze mede-Europeanen is te danken aan de snelheid en het gemak ervan. Aangezien voor bedragen onder de 25 euro geen code nodig is, betekent de contactloze technologie tijdwinst voor de handelaar en gemak voor de kaarthouder. Volgens de transacties die Mastercard in 2018 registreerde, zijn transport (27%) – waaronder tolstations en minimarkten langs autosnelwegen –, supermarkten (25%) en drankautomaten (22%) de sectoren waar het meest contactloos wordt betaald.

Ondanks de stijging van het aantal contactloze betalingen in België, is het interessant om op te merken dat de cijfers nog niet representatief zijn voor de consumptiegewoonten van de Belgen, zoals dat het geval is in Nederland. De Nederlanders betalen voornamelijk hun boodschappen contactloos (76%). Tolgeld en betalingen in tankstations komen op de tweede plaats met 11% contactloze transacties, wat bewijst dat deze technologie nu deel uitmaakt van hun dagelijks leven.

Volgens Arjan Bol, Country Manager Mastercard in Nederland, speelde het veiligheidsaspect een beslissende rol in deze evolutie: “Meer nog dan snelheid en gebruiksgemak, is veiligheid het sleutelelement om consumenten gerust te stellen en te overtuigen om deze nieuwe betaalmethode te gebruiken. Dit is althans wat we sinds de lancering in Nederland hebben gezien. De toename van het aantal contactloze betalingen in Nederland getuigt vandaag van het toegenomen vertrouwen in de contactloze technologie.”

België heeft de tokenisatietrein niet gemist

Hoewel de Belg nog niet de reflex heeft om contactloos te betalen met zijn bankkaart, vooral omwille van de veiligheidsperceptie, is de trein van de tokenisatie in ons land zeker op gang gekomen. "Met de recente lancering van het eerste horloge waarmee betalingen kunnen worden verricht, is België immers een van de pioniers in Europa geworden. Deze innovatie is, net als elk ander verbonden betalingsobject, volledig veilig dankzij tokenisatie, een technologie die de kaartnummers van de consumenten onder alle omstandigheden beschermt", verklaart MasterCard.

"Door zijn bankkaart te koppelen aan zijn verbonden apparaat, digitaliseert de consument zijn bankkaart en creëert hij een uniek virtueel token (gelijk aan een code). Tijdens een transactie wordt dit token naar de bank van de acquirer gestuurd, en niet de persoonlijke gegevens van de kaart van de consument. Dankzij deze technologie heeft de handelaar noch zijn bank toegang tot het echte kaartnummer van de kaarthouder. Dit is dus uiterst veilig”, vervolgt Henri Dewaerheijd.

Tokenisatie kan, praktisch gezien, op oneindig veel manieren toegepast worden en zal de komende jaren grote vernieuwingen mogelijk maken, die het leven van de consument verder zullen vereenvoudigen en tegelijkertijd nog meer veiligheid zullen bieden. "Betalen met de auto is dus niet meer zo'n verre droom, voor zover contactloos betalen een reflex wordt voor de Belgen", besluit Mastercard.