Enkele weken geleden opende Lidl België in alle stilte vier outlet stores onder de naam “Solid”. De discounter verkoopt er hoofdzakelijk overschotten van tijdelijke non-food acties. Wij bezochten de nieuwe Lidl outlet in Temse.

Er zijn vier Solids in België, waarvan drie in Wallonië: in de buurt van Luik, Charleroi en Namen. De Solid in Temse is de enige in Vlaanderen. Lidl koos voor het Oost-Vlaamse dorp omdat het hier nog een pand had leegstaan. Nadat de Lidl in de Paterstraat 3 jaar geleden verhuisde naar de Pastoor Boelstraat enkele meters verder stond de oude winkel leeg. Sinds kort verkoopt de discounter er echter overschotten van tijdelijke acties. Dat zijn vooral non-food producten zoals skimaskers, wasmiddel of tuinstoelen, die aan een sterk verlaagde prijs worden aangeboden. De aangeboden producten zijn minstens de helft goedkoper dan de oorspronkelijke prijs, en worden steeds aan ronde prijzen verkocht. Zo vinden we er bijvoorbeeld Halloween-kostuums aan 5 euro, grasmachines voor 70 euro en sneeuwsleeën aan 20 euro. Niet meteen relevante producten in de lente, en toch verkopen de producten goed dankzij de enorm lage prijzen.

Wat naast de prijzen meteen opvalt, is de afwezigheid van de naam Lidl. “Solid vaart onder een andere vlag, om duidelijk te maken wat het niet is, namelijk een Lidl. Je zal er bijvoorbeeld geen vers vinden”, vertelt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt. Hoewel Solid een andere branding krijgt, is het niet de bedoeling om het merk uit te bouwen. “Vroeger werden overschotten van tijdelijke acties dikwijls afgeschreven en vernietigd. Met Solid willen wij afschrijvingen vermijden en omzet redden”, klinkt het.

Maar bestaat er geen gevaar voor kannibalisatie ten op zichte van de Lidl-acties? Dat zal nog moeten blijken, vertelt Rynwalt. Hoe dan ook zit er flink wat tijd tussen de Lidl-actie en de moment dat het product bij Solid kan liggen. “Soms weken, maar dat kan ook maanden duren”.

De winkel wordt twee keer per week beleverd, en weet nooit wat ze binnen zal krijgen. Al geeft dat niet veel problemen qua presentatie, want alle producten worden op dezelfde manier gepresenteerd. De grote producten op paletten tegen de muur, en de kleine producten in manden. De winkel is dan wel netjes ingedeeld, hij staat mijlenver van wat Lidl binnen zijn smart discount strategie doet.

In dit artikel

In the picture