32
Foto's
•
•
Foodretail
•
Lisa Goethuysen
•
Carrefour heeft vanmorgen zijn kleinste (bemande) concept van Europa geopend op het Brusselse Poelaertplein: The Box. Naast een kleine winkel van 45 m2, kunnen consumenten er ook terecht voor een kleine maaltijd. “Alles staat hier in het teken van beleving en plezier. The Box moet helpen om het imago van Carrefour te verjongen.”
“Goeiemorgen, wilt u graag een kopje koffie?”, met veel enthousiasme werden we deze ochtend onthaald in het nieuwste pop-upconcept van Carrefour. “The Box is de kleinste formule van de retailer in Europa”, vertelt Arnaud Lesne, innovatiedirecteur bij Carrefour, trots, terwijl hij ons een rondleiding geeft. “Het idee kwam er nadat onze CEO Geoffroy Gersdorff me vroeg om een nieuw, leuk belevingsconcept te ontwikkelen zoals onze winkel op Tomorrowland, die moet helpen om een jonger publiek aan te trekken. En dat hoef je mij natuurlijk geen twee keer te vragen!”
Het resultaat is een kleine container die in slechts 4 dagen is opgebouwd en die bestaat uit twee verdiepingen. Op de gelijkvloers vind je een kleine winkel van 45 m2, waar consumenten vooral veel verse on the go producten zoals slaatjes, bereide maaltijden, soepen, sandwiches, ontbijt of patisserie kunnen vinden, maar evengoed droge voeding zoals chips, koeken en drank. Het assortiment is beperkt tot zo’n 400 referenties, tien keer minder dan de 4.000 à 5.000 producten die je bij een Carrefour Express vindt. “Bij The Box vind je geen noodzakelijke producten zoals vaatwasmiddel, shampoo of toiletpapier. Wel veel on the go producten, waarbij we ons richten op een iets jonger publiek (Gen Z’ers, jonge ouders of gezinnen)”, licht Arnaud Lesne toe. “Dat merk je bijvoorbeeld in onze kleine frigo met dranken, waar we trendy producten zoals kombucha en kefir meer naar voren schuiven. Je vindt in onze frigo trouwens ook een halve fles cava, ideaal voor mensen die alleen of met twee zijn en niet al te veel dorst hebben.”
Consumenten die dat willen kunnen in de winkel ook terecht voor een kleine snack of een drankje. “Wie zin heeft in een kopje koffie met een stukje taart of een warme chocolademelk, kan dat gewoon bestellen aan onze bedientoog”, vervolgt Arnaud. “Hiervoor werken we samen met Eclair, de meesterbanketbakker van Carrefour, die ons elke dag verse patisserie aanlevert.” Om klanten meer gemak te bieden, verkoopt de retailer tegen een prijs van 4,99 euro een gerecycleerde on the go zak – zoals je ze vaak ziet in New York. De isotherme zak met velcrosluiting zorgt er onder meer voor dat warme drankjes of snacks warm hun temperatuur behouden tijdens het vervoer. “Daarnaast bieden we verse pizza’s aan die ter plaatse worden opgewarmd. Klanten kunnen deze snacks meenemen of ter plaatse opeten.”
Gezellige eetruimte
En dat brengt ons meteen naar het tweede deel van de winkel: boven is er namelijk een gezellige eetruimte van 18 m2 voorzien waar klanten niet alleen hun eten kunnen opeten, maar die ook gratis kan afgehuurd worden voor privégebruik. “Wil je bijvoorbeeld graag een verjaardagsfeestje geven, dan laat je ons dat weten door onze google form in te vullen en dan reserveren wij de ruimte de hele avond specifiek voor jou. Concreet wordt de bovenverdieping dan afgesloten zodat andere klanten het feestje niet storen en bieden we een lekkere raclettemenu aan. Ons personeel is natuurlijk wel aanwezig om te helpen en een oogje in het zeil te houden”, zegt hij lachend. Maar dat is niet alles. “We hebben boven ook een tv-scherm staan, zodat bedrijven die graag een meeting willen doen de ruimte ook kunnen afhuren om bijvoorbeeld hun jaarresultaten te bespreken. Dus er is veel mogelijk.” In totaal is er plaats voor een twintigtal personen aan tafel. Op sommige tafels liggen er trouwens spelletjes, zodat mensen worden gestimuleerd om gezellig met elkaar te praten in plaats van heel de tijd op hun gsm te zitten.
360 graden uitzicht
Gezelligheid is troef bij het nieuwe winkelconcept: heel de winkel baadt in de kerstfeer, boven liggen er knusse dekentjes in de eetruimte en op de tv boven zorgt het haardvuur voor een warme gloed. “Bovendien biedt het terras boven een geweldig uitzicht over Brussel”, aldus Arnaud. The Box is namelijk gelegen op het Brusselse Poelaertplein, vlak voor het justitiepaleis, waardoor consumenten vanuit de pop-upwinkel een zicht hebben op onder meer het Atomium en de basiliek. “Zeker ’s avonds als het donker is en de hele stad verlicht is, krijg je het gevoel alsof je in New York bent. Hier waan je je koning te rijk.”
De container bestaat volledig uit raamnpartijen. “Ik wou graag een minimalistisch concept met een 360 graden zicht, en dat is gelukt”, zegt Arnaud trots. “Veel winkels hangen vol met grote affiches en promotiemateriaal, waardoor consumenten van buiten niet goed kunnen zien hoe de winkel eruitziet. Dat wou ik niet. Bij ons kunnen nieuwsgierige passanten of mensen uit de buurt, direct de sfeer opsnuiven, wat hen sneller zal verleiden om een bezoekje te brengen aan onze pop-upwinkel” stelt Arnaud Lesne. “Zeker met de kerstmarkt Winterpret, die hier op het plein staat en deze avond open gaat, zal dat ons heel wat extra bezoekers opleveren.”
Speelgoed bestellen in de winkel
De pop-upwinkel, die nog tot 4 januari open is en 2 medewerkers telt, biedt trouwens nog een extra service. Aan de kassa is er een touchscreen scherm voorzien waar consumenten ook speelgoed kunnen bestellen. “Ze kunnen er kiezen uit een 300 à 350 speelgoedartikelen die ze vanuit onze hypermarkt in Oudergem kunnen laten leveren aan huis of hier kunnen komen ophalen in de winkel, en dat binnen de drie uur na bestelling. Dat is een belangrijke meerwaarde, zeker met de sinterklaas- en kerstperiode voor de deur”, vertelt onze gesprekspartner.
Om nog meer aan het comfort van de klant te denken, is er bovendien een zelfscankassa aanwezig en kunnen klanten ook afrekenen via de gsm.
Sociale impact
Carrefour mag met zijn nieuwste concept dan vooral inzetten op plezier en beleving, toch vergeet de retailer ook de zwakkeren uit de maatschappij niet. “Zelf ben ik peter van het kindertehuis La Cité Joyeuse en speel ik elk jaar Kerstman, waarbij ik samen met Carrefour cadeautjes uitdeel aan de kinderen. Dit jaar willen we nog een stapje verder gaan en willen we de Brusselaars mee betrekken in ons sociale engagement. Daarom hebben we een solidaire box ontwikkeld, waar mensen hun tweedehandsspeelgoed kunnen binnenbrengen. In ruil daarvoor ontvangen ze 500 punten voor hun Bonuskaart en krijgen ze een uur gratis parking, iets wat we kunnen realiseren dankzij onze samenwerking met Interparking. Dat ingezamelde speelgoed schenken we dan aan vier Brusselse ziekenhuizen, waarvan we partner zijn, voor Sinterklaas en Kerstmis. De rest van de cadeaus gaan naar andere liefdadigheidsinstellingen.” Het idee is bovendien dat als het concept wordt uitgerold in andere steden, er ook telkens een sociale box zal voorzien zijn, weliswaar telkens met een andere solidaire actie.
Op 6 december nodigt Carrefour trouwens ook 30 kinderen uit van het Brusselse Sint-Pieters ziekenhuis in The Box. “Zij kunnen die dag niet alleen genieten van een warme chocomelk of een snack, maar kunnen zich in de namiddag ook uitleven op Winterpret en krijgen op het eind van de dag ook nog een cadeautje van de Sint.”
5 pop-ups in 2026
Met zijn pop-upwinkel wil Carrefour vooral testen wat er allemaal mogelijk is op een kleine oppervlakte van 45m2. "Zeker qua assortimentoptimalisatie is dat zeer interessant voor ons. Maar we willen ook kijken of zo'n kleine winkel genoeg opbrengt en vooral of klanten houden van een concept dat vooral gericht is op on the producten", vertelt Arnaud Lesne. "Als het concept aanslaat gaan we de formule volgend jaar uitrollen op 5 plaatsen. Het gaat daarom niet per se om grote steden, maar echt om leuke plaatsen, waar consumenten plezier hebben en waar je geen Carrefour-winkel verwacht, zoals op Tomorrowland. De pop-ups moeten helpen om het imago van Carrefour te verjongen", besluit hij.
In dit artikel