Na 2 jaar stilte is hij er terug: de shopper marketing poster in samenwerking met GfK! Ontdek een schat aan gegevens over waar en hoe er geshopt wordt.

Welke supermarkt scoort met service? Waar kopen jonge gezinnen het meest? En wanneer doen ze dat precies? Het zijn vragen waarop u een pasklaar antwoord vindt op de gloednieuwe shopper marketing poster van Gondola en GfK. Eerste belangrijke vaststelling: Colruyt is marktleider in België en zet dat leiderschap in vergelijking met de vorige editie van de Shopper Marketing Poster extra in de verf. Het scoort het best in de combinatie service en voordeligheid, zoals u bovenaan op uw poster ziet. Aldi verbetert in vergelijking met vorige keer zijn positie in uitstraling en service, maar blijft vooral op vlak van voordeligheid uitblinken. Nog een verandering: Proxy Delhaize heeft van plaats gewisseld met Carrefour Market, dat nu in het kwadrant ‘laag voordeel, weinig uitstraling’ zit. De supermarktketens staan voor alle duidelijkheid gepositioneerd volgens de waardering die ze kregen van de 5.000 GfK-panelleden uit het GfK Winterrapport 2018.

Een heel andere vraag krijgt een antwoord in het midden: hoe shoppen de verschillende types huishoudens die u in de linkerkolom vindt? Welke huishoudens verkiezen kleine shoppingtrips van maximum 10 producten en welke maken tijd vrij voor langere shoppingtrips waarbij ze meer dan 10 producten aankopen? En wanneer doen ze hun boodschappen? Een tip van de sluier: vooral de dubbele inkomens zonder kinderen (donkergroen) en gezinnen met kinderen en met een hoog inkomen (geel) shoppen tijdens het weekend. Gepensioneerden (al dan niet met een hoog inkomen) verkiezen hun inkopen tijdens de week te doen. Tegelijk doet de Belg per jaar gemiddeld bij zes enseignes inkopen.

Last but not least komen onderaan drie vragen aan bod: wat is de gemiddelde uitgave per huishouden, wat is het bevolkingsaandeel in vergelijking met het aandeel in de omzet van de totale FMCG-markt en hoeveel keer doen de verschillende types huishoudens per jaar inkopen. Zo leert een snelle blik dat gepensioneerden samen met de ‘wage earners’ het vaakst naar de supermarkt gaan. Jonge singles en gezinnen met een dubbel inkomen en geen kinderen gaan dan weer een stuk minder frequent naar de winkel. Alles bij elkaar krijgt u met deze poster een uniek inzicht in het shoppinggedrag van de Belgen. Doe er uw voordeel mee!

Voor wie?

Fabrikanten en toeleveranciers uit de voedingssector, marketing-, account- en product-managers in de foodbranche, trade marketeers en sales managers.

De Shopper Marketing Poster is een uitgave van Gondola en wordt ter beschikking gesteld aan abonnees met een basis abonnement.