-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
DPD heeft zopas nieuwe functies toegevoegd aan zijn DPD Predict systeem. Hiermee wil de pakjesbezorger de consument meer controle in de ‘last mile’ geven. De leveringsvensters zijn nu tot op 1 uur nauwkeurig, er wordt ‘live tracking’ aangeboden en wijzigingen zijn mogelijk tot vlak voor de levering.
Dat DPD de nieuwe functie nu op de markt brengt, is geen toeval: december is een piekmaand voor de online-aankopen. De uitgebreide DPD Predict service omvat een live tracking-functie die ontvangers toelaat om hun pakketten in real time te volgen. Ook is het mogelijk om tot 1 uur voor de geplande levering de datum en/of het leveradres alsnog te wijzigen.
Op een gemiddelde dag verstuurt DPD duizenden e-mails en sms-berichten naar particuliere ontvangers om de levering van hun pakket te melden. In deze mails wordt een verwacht leveringstijdstip tot op een uur nauwkeurig opgegeven. Indien de ontvanger van het pakket op dit tijdstip niet beschikbaar is, kan hij de levering wijzigen. Dit kan vanaf nu via PC, tablet of smartphone. In 2017 lanceert DPD ook een Predict- app voor iOS en Android.
Elke dag maakt ongeveer 10% van de ontvangers gebruik van deze mogelijkheid. De chauffeur krijgt in real time een melding van de gevraagde wijziging zodat hij niet vruchteloos voor een gesloten deur staat.
In 10% van de gevallen opteert de ontvanger ervoor om het pakje op een ander adres te laten leveren (bijvoorbeeld op kantoor in plaats van thuis), in 20% kiest hij een andere dag. 25% van de ontvangers beslist om het pakje af te leiden naar een DPD afhaalpunt in zijn buurt. De meerderheid, 45%, geeft aan dat de koerier het pakje op een ‘safe place’ mag achterlaten (bijvoorbeeld onder de carport of bij de buren).
Hiermee wil het bedrijf het aantal succesvolle leveringen bij de eerste afleverpoging verhogen. Dat heeft niet alleen economische en ecologische voordelen, vermits er minder kilometers moeten gereden worden, maar ook een grotere consumententevredenheid als resultaat, zegt het. “Een feilloze levering speelt immers een grote rol in de algemene kwaliteitsbeleving van de consument”, aldus Silvio Mestdagh, CEO bij DPD België.
“Consumenten willen niet urenlang wachten op een koerier die met hun pakket onderweg is. Onze Predict service geeft hen zicht op het traject van de koerier zodat ze hun dag kunnen inplannen in functie van de levering, of de levering kunnen aanpassen aan hun agenda. Wij zorgen ervoor dat de ‘last mile’ resulteert in een ‘big smile’”, zegt Mestdagh tot slot.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: