Na Duitsland en sinds kort België heeft Lidl heeft maandag in Nederland een webwinkel geopend. Op de site zijn alleen non-foodproducten te koop, maar het assortiment zal geleidelijk aan uitgebreid worden. De gelijkenissen tussen de Belgische en de Nederlandse webshops zijn zeer groot.

Lidl heeft zijn webshop in België in maart j.l. geopend. Daar kan men ruim 350 non-foodartikelen bestellen. “Het aanbod gaan we stelselmatig uitbreiden. We kiezen er bewust voor om met een basisversie van de webshop te starten en gaandeweg nieuwe mogelijkheden toe te voegen,” verklaarde toen Evelyne Raymakers woordvoerster van Lidl België. In Duitsland bestaat de webshop al sinds 2009. 

Ook in Nederland is non-food een eerste fase. Er worden onder andere keukengerei, mode en textiel, doe-het- zelfartikelen, woonaccessoires, tuinbenodigdheden en sport- en vrijetijdsproducten online aangeboden. Dit jaar nog wordt het assortiment uitgebreid en worden extra functionaliteiten toegevoegd. Daarbij wordt in eerste instantie gedacht aan wijn. Overigens had Lidl in Nederland in 2014 een seizoen lang een webwinkel voor wijnen. Toen ging het echter over een ‘pilot’. Ook in België is voorzien dat later dit jaar wijnen in het aanbod opgenomen worden. 

Food 

Uit de reacties van Nederlandse Lidl-klanten op sociale media kan men afleiden dat de druk hoog zal zijn om spoedig voedingsproducten op te nemen in het Nederlands webshop-assortiment. Online boodschappen doen bij Albert Heijn, Jumbo, Picnic en anderen is bij onze Noorderburen steeds meer populair. Lidl Nederland kan zich met andere woorden zich niet permitteren om al te lang met online food-bestellingen te starten. 

In Duitsland is men eind vorig jaar daarmee van start gegaan, met de zogenaamde Vorratsbox. Hiermee konden aanvankelijk een eerder beperkt aantal levensmiddelen in het aanbod opgenomen worden, maar dat is inmiddels fors uitgebreid.

Bezorging

In Nederland worden de bestelde artikelen worden binnen twee werkdagen thuisbezorgd. Producten afhalen in een DHL-punt is ook mogelijk. Er is geen minimumbedrag per bestelling en de bezorgkosten bedragen 2,99 euro per levering (hetzelfde als in België).

Voorlopig kunnen de bestellingen kunnen niet worden afgehaald in een Lidl-winkel. Volgens de woordvoerster van Lidl Nederland is het niet ondenkbaar dat de keten dat in toekomst gaat doen, maar op dit moment staat dat niet op de dagorde. Net als voor de Belgische webshop gebeurt de logistieke afhandeling van alle Nederlandse bestellingen via de e-commercetak van Lidl in Duitsland. Voor de leveringen in Nederland doet de warenhuisketen een beroep op Deutsche Post DHL.

In België verzorgt bpost de distributie. Bij ons is het overigens mogelijk in een bpost-afhaalpunt te laten leveren, of is een bpost-pakketautomaat.