-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Een online besteld product wordt in Frankrijk gemiddeld 5,3 dagen later geleverd. Dat blijkt uit de cijfers van Fevad, de Franse federatie voor e-commerce en postorderverkoop. Voor een spoedbestelling is de tijd tussen de aankoop en de levering 3,5 dagen, terwijl 17,1 dagen voor omvangrijke producten.
Deze cijfers zijn gebaseerd op data verzameld tussen januari 2015 en februari 2016 door het ‘Observatoire de la logistique e-commerce’ van Fevad. Ze zijn bedoeld om een beter zicht te hebben op de ‘click to possession’-tijden en zo de supply chain in de Franse e-commerce sector te verbeteren. Vooral het aansturen van de logistieke keten dient efficiënter te worden, zo blijkt uit de cijfers.
Terwijl in Frankrijk de ‘click-to-possession’ (de totale tijd tussen de feitelijke bestelling en de levring) gemiddeld 5,3 kalenderdagen bedraagt, zijn de leveringstermijnen (d.w.z. de tijd tussen de effectieve verzending en de levering) relatief kort: dat proces van het fulfillment center tot aan de klant neemt gemiddeld 1,5 dag in beslag. In het geval van een spoedbestelling is dat 1 dag. Voor bedrijven die jaarlijks meer dan een miljoen pakjes verzenden, duurt een levering gemiddeld 1,4 dag. Webwinkels die minder dan 50.000 pakjes per jaar versturen, hebben 3 dagen nodig.
De leveringstijden variëren van 1 dag wanneer me via een afhaalpunt werkt, tot 5,9 dagen voor de volumineuze goederen.
De orderverwerking (m.a.w. de tijd tussen de ‘click’ van de bestelling en het klaar zijn voor de verzending) gebeurt in Frankrijk vrij traag. In 32% van de gevallen is de bestelling de dag zelf verwerkt. In 88% gebeurt dat de dag zelf of daags nadien; in 95% van de gevallen is ze binnen de twee dagen verwerkt. Dat betekent dat voor 5% van de bestellingen, de verwerking in het magazijn meer dan drie dagen in beslag neemt.
Wanneer men zuiver naar de leveringstijden kijkt (tussen verzending en levering, dus), is de situatie beter. De levering gebeurt in 4% van de gevallen plaats op de dag van de bestelling; in 60% van de gevallen dezelfde dag of de dag nadien en in 94% binnen de twee dagen na bestelling. In 6% van de gevallen, met andere woorden, zijn de goederen 3 dagen of meer onderweg.
De slaagkansen van de eerste leveringspoging zijn in Frakrijk daarentegen vrij hoog, met een gemiddeld succespercentage van 79%. In het geval van lichtere zendingen (tussen 3 en 10 kg) is de slaagkans 77% en in dat van zwaardere producten (30 kg en meer) 92%.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: