Vanaf deze week krijgen de klanten bij ZEB hun aankopen in een herbruikbare zak in de plaats van een papieren zak. De modewinkel wil daarmee 380 ton papier per jaar besparen. Om het hergebruik van de zak te stimuleren werkt ZEB met een systeem van loyalty-punten.

De herbruikbare tassen worden gratis meegegeven. Als klanten ze bij hun volgende aankoop meebrengen, worden ze beloond met 5 extra getrouwheidspunten of ZEB Fashion Points. 

“De zakken zijn vervaardigd uit polypropyleen non-woven materiaal en zijn volgens uiterst ecologisch”, zegt Erika Mees, marketing manager bij ZEB. “Bij de productie wordt minder energie gebruikt dan bij de productie van katoenen tassen”.

De introductie van de herbruikbare zakken zijn het startschot van de ‘go green 2020’ campagne die ZEB volgend jaar lanceert. Het hele jaar door zullen er allerlei projecten gelanceerd worden rond het thema duurzaamheid. “Met de lancering van deze campagne willen we ons steentje bijdragen aan een meer ecologische mode-industrie. We geloven dat onze klanten, leveranciers en partners ook veel belang hechten aan dit thema en mee op de kar zullen springen” zegt Mees.

Dit is niet het eerste initiatief dat ZEB lanceert om minder papier te verbruiken. Vier jaar geleden werd het digitale kassaticket geïntroduceerd, waarbij klanten ervoor kunnen kiezen om hun kassaticket niet meer te printen maar in hun mailbox te krijgen. Door deze relatief eenvoudige ingreep werd al 4 ton papier bespaard.