Zalando heeft een sterk kwartaal achter de rug. Niet alleen boekte de online retailer 25% meer omzet, het bedrijf slaagt er ook in om steeds meer winst te maken.

Zalando boekte in het tweede kwartaal van 2016 een een omzet van 916,4 miljoen euro, goed voor een stijging van 25%. Bovendien slaagt de modewebshop er ook in om de winstmarges te doen groeien. 

De aangepaste winst voor intresten en belastingen (EBIT) steeg tot 80,9 miljoen. Daarmee verdubbelde de EBIT-marge tot 8,8%. In thuismarkten Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk bedroeg die marge zelfs 13,9%. Zalando maakte er zo 65,7 miljoen euro winst. In de rest van Europa was er een marge van 4,1%.

Zalando slaagde erin meer actieve klanten naar haar website te lokken. In Q2/2016 kochten 18,8 miljoen klanten iets op de webshop, waar dat er vorig jaar “maar” 16,4 miljoen waren. Die klanten gaven gemiddeld 66 euro uit per bezoek, en dat 3 keer per jaar.

“We zijn erg trost op deze resultaten. We zien een mooi momentum bij klanten en een forse groei. Ondanks aanhoudende investeringen in onze lange termijnstrategie, is ons bedrijf sterker en winstgevender geworden”, zegt bestuurder Rubin Ritter in een persbericht.

Dankzij de goede cijfers heeft Zalando zijn winstprognose verhoogd. De e-tailer hoopt nu 25% omzetgroei te boeken in heel 2016, met een operationele marge van 4 tot 5,5%.

 

Mobiele app groeit

Zalando duwt zijn klanten steeds meer richting zijn mobiele app, zodat ze altijd en overal bestellingen kunnen plaatsen. Met succes blijkt nu, want de voorbije 12 maanden verdubbelde het aantal downloads van de mobiele app. Ondertussen gebeurt al twee derden van de websitebezoeken met een mobiel toestel.