Zalando is in Nederland gestart met een nieuwe dienst, ‘Retour on Demand’. De test gebeurt in samenwerking met PostNL en is een uitbreiding van diens Local Express-dienst. Klanten kunnen hun retourpakjes op een moment naar keuze thuis (gratis) laten ophalen. 

‘Return on Demand’ wordt momenteel uitgetest in Amsterdam. Er zijn ook proeven aan de gang in Keulen en Wenen. Eind vorig jaar was er al een test in Londen. De proef die PostNL en Zalando in de Nederlandse hoofdstad houden wordt vermoedelijk verlengd, omdat de consument het ‘een prettige dienst’ vindt. Of de dienst naar andere steden wordt uitgebreid, is nog niet besproken. Tijdens de proefperiode is de retourdienst gratis, maar het is niet geweten of dat zo zou blijven.

Met ‘Return on Demand’ worden de retourpakketten op ieder gewenst ogenblik van de dag thuis opgehaald (van 8 uur ’s morgens tot negen uur ’s avonds). De klanten van Zalando kunnen op de website van Local Express tijdsvakken aanduiden waarbinnen ze willen dat het pakje wordt opgehaald. Zij kunnen op de pagina van Local Express kiezen uit tijdvakken van maximaal één uur.

De logistieke kant van de retourzendingen – met name het thuis afhalen en inbrengen in PostNL’s logistieke stroom - gebeurt door Local Express, een expressdienst van PostNL die zich richt op goederenverkeer in de grotere steden (voorlopig enkel Amsterdam).

Meer dan 200 winkels in Amsterdam en Rotterdam hebben zich al ingeschreven voor de Local Express-dienstverlening. De ingehuurde bezorgers rijden met de auto en de fiets.

Het gratis leveren en retourneren is een keurmerk geworden van Zalando. De nieuwe dienst is dus een uitbreiding van deze dienstverlening.