Zalando en Adidas houden momenteel een gezamenlijk proefproject in Frankrijk. Voor het eerst in zijn geschiedenis levert Zalando producten die niet via Zalando, maar wel via Adidas.fr besteld worden nog dezelfde of de volgende dag aan huis.

Sinds begin deze maand houden Adidas en Zalando samen een proefproject in de regio Parijs dat zo’n 6 à 12 maanden zal duren. Voor de eerste keer in zijn geschiedenis neemt Zalando de belevering van producten op zich die niet via zijn eigen platform, maar wel via de externe site Adidas.fr werden besteld. De producten worden vervolgens de dag zelf of de dag nadien aan huis geleverd. Volgens Zalando werden de eerste pakjes met succes aan huis geleverd. Zo kregen klanten hun bestellingen een pak sneller, meer bepaald binnen een tijdspanne van twee uur op dezelfde of de volgende avond. Hoewel de producten verpakt worden in een logistiek centrum van Zalando, worden ze wel geleverd in een merkloze doos. 

“De test is een belangrijke stap binnen onze platformstrategie”, vertelt Jan Bartels, senior vice president customer fulfillment bij Zalando. “We zijn erg blij dat we nog maar eens de handen in elkaar kunnen slaan met onze trouwe partner Adidas om een geweldige aanpak te testen waarbij we synergieën creëren ten voordele van onze klanten. Adidas-klanten genieten van een snellere levering en onze klanten kunnen dan weer profiteren van het feit dat we ons gebied voor sameday delivery uitbreiden.”

“Als sportbedrijf weten we dat snelheid cruciaal is. Vandaag leeft onze doelgroep, de ‘creators’, in een wereld die continu in beweging is en dat heeft een impact op hun gedrag en verwachtingen. En net daar speelt onze pilot op in: Adidas-klanten uit Parijs, dat strategisch erg belangrijk is, kunnen immers genieten van een snellere levering. Dit proefproject toont wat ons langdurige en succesvolle partnership zo speciaal maakt. Adidas en Zalando delen een passie voor experimenteren en innoveren. Dit biedt ons de mogelijkheid om continu nieuwe dingen te testen. We zijn dan ook erg benieuwd naar de reacties van onze klanten”, verduidelijkt Alexandra Morton, senior vice president supply chain management. 

Met deze test wil Zalando inspelen op de stijgende vraag van consumenten naar een steeds snellere levering, maar ook op de vraag van merken om hun klanten op verschillende manieren te bereiken. “Merken willen hun klanten via verschillende kanalen en in verschillende landen bereiken. Dit betekent dat de stock op nog meer verschillende locaties beschikbaar moet zijn”, vervolgt Zalando. De e-commercegigant wil met andere woorden zijn Zalando Fulfillment Solutions (ZFS) verder uitbreiden. Meer dan 100 partnermerken maken al gebruik van deze diensten, wat impliceert dat ze al een deel van hun gamma stockeren in de distributiecentra van Zalando, dat instaat voor de levering in 14 verschillende markten. 

“Hoewel we in Parijs een pilot houden met een niet-ZFS partner, testen we wel een belangrijk onderdeel van ons toekomstige ZFS-gamma. We zien heel wat potentieel om de multichannel aanpak te testen met merken die al een deel van hun assortiment bij ons stockeren. Door ons sterke Europese logistieke netwerk toegankelijk te maken voor onze partners, kunnen zij genieten van onze logistieke expertise en kunnen we efficiënter samenwerken”, besluit Jan Bartels.