Zalando lanceert Algorithmic Fashion Companion, een algoritme dat op basis van machine learning klanten stijladvies geeft. Dat moet consumenten aanzetten om vaker en meer te kopen. Daarnaast wil het bedrijf tegen eind dit jaar ook 600 fysieke winkels aansluiten op zijn platform.

Wie dacht dat computers niks afwisten van fashion heeft het mis. Zalando lanceert namelijk een algoritme “Algorithmic Fashion Companion” dat klanten kledingadvies moet geven. Op basis van machine learning creëert het algoritme outfits op basis van artikelen die klanten pas gekocht of toegevoegd hebben aan hun verlanglijstje. Vervolgens stelt het algoritme verschillende items voor die daarbij passen.

Om er zeker van te zijn dat het algoritme het juiste stijladvies geeft, kreeg het meer dan 200.000 outfits voorgeschoteld die waren samengesteld door stylisten van Zalando's shoppingdienst Zalon. Op die manier leert het algoritme wat een geslaagde outfit is en wat niet. 

“Klanten zeggen ons vaak dat het moeilijk is om de juiste items te combineren. Ze waarderen het dan ook erg dat ze inspiratie en modeadvies krijgen”, vertelt Marta Skassa, AFC product manager. “Bovendien blijkt uit een vorige analyse van onze andere kledingdiensten dat klanten die interageren met hun outfits vaker aankopen doen en een groter winkelmandje hebben." 

Volgens Zalando heeft het algoritme zijn modegevoel al bewezen tijdens verschillende tests. “We hebben verschillende testen gedaan met outfits die samengesteld waren door stylisten en door het algoritme om te zien of ze in de smaak zouden vallen bij consumenten. Zelfs ons team was erg verbaasd met het resultaat”, aldus Marta. Uit het onderzoek bleek namelijk dat bijna 50% van de outfits die werden samengesteld door mensen en door het algoritme als “geslaagde outfits” werden beschouwd.

“Volgens mij bewijst dit dat algoritmes erg goed zijn in het reproduceren van dingen ze geleerd hebben. Het algoritme was immers in staat om uit alle aangeleerde outfits iets te creëren waar mensen echt van houden”, vervolgt Marta. “Echte designers kunnen trends zetten dankzij nieuwe ideeën, algoritmes kunnen die daarentegen enkel maar volgen.”

Het algoritme is nu klaar om uitgerold te worden. Het zal vanaf deze week beschikbaar zijn zowel voor mannen als voor vrouwen en dat in alle 17 landen waar Zalando actief is.

600 fysieke winkels aangesloten op Zalando-platform

Daarnaast liet het e-commerce bedrijf weten dat het volop bezig is om fysieke winkels aan te sluiten op zijn platform. Dat zouden er tegen het einde van dit jaar 600 moeten zijn. Volgens Zalando zal de lijn tussen offline en online retail in de toekomst immers steeds meer vervagen. Dat is reeds het geval bij platformen als Alibaba en JD.com die die grens grotendeels hebben weggewerkt. Het is volgens de Duitse e-commerce gigant dan ook belangrijk om te investeren in die vereniging van offline en online, ofwel “connected retail” volgens Zalando, aangezien dit voor meer groei zal zorgen, aldus het bedrijf. Ter herinnering, dankzij connected retail kunnen partners van Zalando rechtstreeks orders opnemen van Zalando-klanten en hen de producten direct vanuit hun fysieke winkels leveren.

“Geconnecteerde retail is een centrale component van het Zalando platform. 600 winkels bewijzen dat de integratie van online en offline kanalen erg positieve gevolgen heeft voor iedereen: voor de klant, de store manager en Zalando. Daarom zullen we het model de komende maanden bij verschillende partners uitrollen”, verduidelijkt Carsten Keller, vice-president direct-to-consumer bij Zalando. In 2019 staat er bovendien een internationale uitrol gepland met onder meer Nederland als doelmarkt. "Daarnaast zullen we het model in de toekomst ook gebruiken voor same- of next-day leveringen, aangezien de fysieke winkels van onze partners zich vaak dichter bij de klant bevinden dan een centraal distributiecentrum”, vervolgt hij.