Zalando gaat bestellingen die klanten willen terugsturen nu ook zelf komen ophalen. De internetwinkel test een nieuwe retourdienst momenteel uit in Gent.

De Duitse e-commercereus Zalando blijft manieren zoeken om de bezorgmogelijkheden van online shoppen uit te breiden. Zo testte de webwinkel onlangs nog voor het eerst zondagleveringen in ons land. Ook het terugsturen van pakketjes wil Zalando eenvoudiger maken, daarom introduceert het bedrijf de nieuwe dienst ‘Zalando Haalt Op’ in Gent.

De nieuwe service houdt in dat klanten hun retourpakje kunnen laten ophalen waar en wanneer ze dat willen. Zalando werkt hiervoor samen met CityDepot, een dochteronderneming van bpost. 

De klant kan de opdracht tot ophalen doorgeven van 2 uur op voorhand t.e.m. 48 uur op voorhand. Afhankelijk van het tijdstip waarop hij de ophaalopdracht aanvraagt, kan hij kiezen uit het ophalen op dezelfde dag, de volgende dag of de dag erna. Chauffeurs van CityDepot komen van maandag tot vrijdag tussen 9u en 20u langs op een locatie naar keuze. CityDepot brengt het pakje naar het dichtstbijzijnde bpost-punt, zodat bpost de retournering zo snel mogelijk kan verwerken. 

 

Tijdelijk gratis

In een eerste fase zullen enkel retourpakjes uit 9000 Gent gebruik kunnen maken van de service ‘Zalando Haalt Op’. Tijdens de pilootfase is de dienst, die normaal betalend is, gratis voor alle inwoners van Gent.

In Nederland, waar de dienst na een gratis test in Amsterdam en Rotterdam in oktober landelijk werd uitgerold, kost de on-demand ophaling normaliter 4,95 euro. Eerder werd het retoursysteem ook al ingevoerd in Londen, Keulen en Wenen.