In de komende kerstperiode start YouTube met e-commerce. Social commerce, e-commerce via sociale media, is een groeiende markt.

YouTube, onderdeel van Google Inc, lanceert zichzelf als e-commercespeler. Het bedrijf zal om te beginnen vanaf Kerst technologie- en schoonheidsproducten aan de man proberen te brengen. YouTube speelt al langer met het idee om online shopping aan te bieden. Elke dag kijken er miljoenen gebruikers naar gadgets en schoonheidsproducten die via het kanaal gepromoot worden, waarna velen van hen naar andere sites gaan om hun aankopen te doen. YouTube wil die gebruikers nu bij zich houden. Het bedrijf is ervan overtuigd dat het enorme troeven in handen heeft om een e-commercekanaal te worden, zeker nu de pandemie ervoor zorgde dat er veel meer online gekocht wordt. Als voorproefje voor zijn e-commerce activiteiten die het met Kerst lanceert, organiseerde YouTube vorige week een livestreaming-evenement, waarbij sociale media-bekendheden hun koopwaar en merken rechtstreeks via YouTube konden verkopen.

In China is de combinatie van sociale media en e-commerce vandaag al een miljardenindustrie. Onderzoeksbureau EMarketer schat dat social commerce dit jaar 352 miljard dollar omzet zal genereren, het tienvoudige van de markt in de Verenigde Staten. In China is live commerce – waarbij consumenten spullen kopen tijdens live streamings - ook al een enorm grote markt. Ook daar kan Youtube een rol in spelen. Steeds meer technologiebedrijven wil meer dan een graantje van dat succes meepikken. Facebook, TikTok, Pinterest en Snapchat richten zich allemaal op e-commerce. YouTube komt in vergelijking met die concurrenten vrij laat met zijn aanbod, maar heeft het voordeel dat het deel uitmaakt van Google, dat al actief is in online retail. Het ging onlangs in zee met Shopify, Square en anderen om een e-commerce partnerschap aan te gaan. Volgens Bloomberg is het de bedoeling dat YouTube zal terugvallen op het retailsysteem van Google om met handelaars en leveringsdiensten samen te werken.