Delhaize heeft zich de woede van Nespresso op de nek gehaald door tot en met vandaag uitzonderlijk Nespresso-capsules te verkopen. Een opvallende stunt, aangezien Nespresso er al jaren bewust voor kiest om zijn producten niet aan te bieden in supermarkten. 

De spanning tussen Delhaize en Nespresso is te snijden. Sinds donderdag kunnen consumenten Nespresso-capsules vinden in de rekken van de supermarktketen, zo meldt Het Belang van Limburg. Het gaat daarbij om een eenmalige actie die loopt tot en met vandaag. Bovendien komt de retailer met een extra actie door zijn klanten met een SuperPlus-kaart te belonen met een 2+2-gratis-actie. Een opmerkelijke stunt, zeker als je weet dat Nespresso er sinds zijn start bewust voor kiest om zijn producten niet te verkopen via supermarkten. En net daar knelt het schoentje. Hoewel Delhaize benadrukt dat ze het koffiemerk op de hoogte heeft gebracht van de actie, spreekt Nespresso dat tegen. “Onze koffie wordt altijd verdeeld via onze eigen kanalen: hetzij online, hetzij in de boutiques, hetzij via ons callcenter, en dus niet via supermarkten. Dat is al sinds de start onze ambitie en dat zal het ook altijd blijven. We hebben daarnaast, en dat is specifiek voor de Belgische markt, een samenwerkingsakkoord met Delitraiteur, maar ook daar zit de klant binnen het ecosysteem van Nespresso”, vertelt Oliver Perquy, Managing Director Belgilux bij Nespresso, aan Gondola. Hij voegt er nog aan toe dat foto’s van deze actie bij Delhaize-winkels enkel maar bevestigen “dat de manier waarop wij onze producten kunnen presenteren nog altijd de meest premium is en de ervaring die we willen geven ook de beste manier is om dat via onze eigen kanalen te doen.” Het koffiemerk laat ook weten dat er dit jaar nog veel vernieuwingen zitten aan te komen qua service, verbeterde ervaringscentra, zijn koffiegamma en nieuwe machines voor onder meer de out-of-home business.

Bij Delhaize benadrukken ze dat ze de capsules niet hebben aangekocht bij Nespresso, maar wel bij een grossist. “Het gaat dus om echte Nespresso-capsules, geen namaak”, stelt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. De supermarktketen hoopt met deze stunt zijn loyaliteitspogramma SuperPlus extra in de verf te zetten, en dan vooral de exclusieve promo’s. “Het is de eerste keer dat we een actie doen met Nespresso-capsules. Het is op dit moment wereldwijd de meest bekende naam op het vlak van koffiecapsules, met een grote kwaliteitsperceptie, dus het leek ons wel interessant om die exclusiviteit te hebben en die te koppelen aan 2+2 gratis-actie via ons loyaliteitsprogramma: SuperPlus”, vervolgt Roel Dekelver. De producten blijken, zoals verwacht, erg gegeerd. “We hebben al 90% van onze Nespresso-stock verkocht. Het gaat heel hard. In de meeste winkels is alles al uitverkocht”, besluit de woordvoerder.

Voordelig voor beide partijen

Dat retailers niet via de producent, maar wel via leveranciers gaan om exclusievere producten te verkopen die normaal niet de in de retail voorhanden zijn, is niet de eerste keer. “In Low-en-retail gebeurt dit wel meer als er een lot van een bepaald product opgekocht kan worden.  Zo heeft bijvoorbeeld Action in Nederland eens een lot Omo waspoeder op de kop kunnen tikken.  Daar was Unilever toen ook niet blij mee”, verduidelijkt Silvie Vanhout, managing partner bij Gondola Academy. “Al is dit volgens mij de eerste keer voor een retailer als Delhaize.” Christophe Sancy, hoofdredacteur bij Gondola, voegt eraan toe dat ondanks het feit dat Nespresso niet tevreden is met de actie, ze cynisch genoeg niet slecht is voor beide partijen, mits ze eenmalig en uitzonderlijk voorkomt. “Delhaize profiteert van een promotioneel buitenkansje, terwijl Nespresso paradoxaal genoeg zijn status als “meest begeerde merk” versterkt. Bovendien treft het koffiemerk zo het klantenprofiel van Delhaize dat overeenkomt met het zijne en overtuigt het zo misschien zelfs mensen om over te stappen op Nespresso-achtige huismerken.”