- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Zalando heeft het voorbije kwartaal alweer een forse omzetgroei geboekt, maar zag de winst ook achteruitgaan. De webshop verwacht daarom minder winst te maken over heel 2017.
Zalando heeft in het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 1,074 miljard euro geboekt, waarmee de retailer een omzetgroei van maar liefst 28,7% realiseerde. De Duitse webshop groeide zowel sterk in de Duitstalige landen (+22,3% naar 497,7 miljoen euro) als in de rest van Europa (+30,9% naar 489,7 miljoen euro). Indrukwekkend is dat Zalando in het voorbije kwartaal een miljoen nieuwe klanten wist aan te trekken in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Ondanks de groei in omzet en klanten, heeft Zalando amper geld verdiend in Q3. Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg amper 0,4 miljoen euro, tegenover 19,5 miljoen euro een jaar eerder. De winstmarge daalde daarmee van 2,3 naar 0,0%. Het nettoverlies kwam uit op 11,1 miljoen euro, terwijl Zalando een jaar eerder nog 5 miljoen euro winst maakte.
Door de slechte winstcijfers, heeft de grootste online kledingwinkel van Europa ook zijn winstprognose naar beneden bijgesteld. Zalando verwacht nu voor heel 2017 een operationele winstmarge (EBIT op omzet) van “iets onder 5%”, tegenover de 5 à 6% waar het eerst vanuitging. De webwinkel verwacht wel nog altijd tussen de 20 en 25% meer omzet te boeken in 2017.
Een directe verklaring voor de winstdaling geeft Zalando niet, maar de Duitse internetwinkel verwijst impliciet wel naar de vele investeringen die het het voorbije jaar deed. Het bedrijf investeerde vooral in nieuwe distributiecentra om de groeiende stroom aan pakjes te verwerken. Verder gaat Zalando ook uitbreiden op productvlak: de internetwinkel wil vanaf volgend jaar ook parfums en make-up gaan verkopen.
In de eerste drie kwartalen van dit jaar tezamen investeerde Zalando in totaal maar liefst 175 miljoen euro. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig was dat maar 115,9 miljoen. En de webwinkel gaat de investeringen niet afbouwen, zegt co-CEO Rubin Ritter. “In het vierde kwartaal, maar ook in de komende jaren, gaan we blijven focussen op groei met het doel om onze business tegen 2020 te verdubbelen. We blijven ook bereid om verder te investeren om deze doelstelling te halen", zegt hij.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?