Delhaize, Carrefour en Jumbo starten dit jaar met de verkoop van wijn in blik. Een nieuwe trend binnen de Belgische supermarkten?

Wijn in blik. In ons land is het fenomeen nog vrij onbekend, maar in andere landen waaronder Amerika is het booming business. In 2019 jaar werd de wereldwijde markt van wijn in blik geschat op een waarde van 70,3 miljoen dollar. En volgens een studie van Grand View Research zou die tegen 2027 zelfs goed zijn voor 155 miljoen dollar, ofwel een groei van 10,4%. Er is dus zeker nog veel ruimte voor groei. Vooral het gemak speelt een belangrijke rol in de populariteit van het drankje. Veel jongere consumenten zijn fan omdat het erg gemakkelijk is om de blikjes wijn mee te nemen naar een house party, een festival, het strand of zelfs een camping. Bovendien blijven ze langer koel. “De blikjes wegen ook minder en zijn gemakkelijker bij het afval te zetten”, verklaart Midas Veraart, analytical consultant bij Nielsen. “Daarnaast is het voor wijn gemakkelijker om te doseren. In plaats van een hele fles, kan gekozen worden voor een blikje.” Op vlak van recyclage zijn blikjes ook iets beter aangezien er minder energie nodig is dan bij de recyclage van glas, stelt de studie van Grand View Research. Tot slot speelt ook de toegenomen interesse van consumenten in dranken met een lager alcoholpercentage deze nieuwe trend in hand.