Naast de bekende grote namen in snoepgoed zoals Haribo, Perfetti Van Melle en Lutti, maken ook enkele kleinere Belgische bedrijven furore in de winkels. Wat zijn hun ambities en hoe slagen ze erin zich staande te houden tegenover de reuzen in de sector? Focus op drie bedrijven die zich onvoorwaardelijk inzetten voor Made in Belgium.

“We zijn met Yolloh begonnen omdat er een gat in de markt was”

EDS Europe, dat al twintig jaar actief is in de verdeling van impulssnoepmerken zoals Herbertt en Savea, creëerde in 2019 zijn eigen snoepmerk onder de naam Yolloh. Het merk, herkenbaar aan het opvallende logo en de doorzichtige verpakking, brengt een twintigtal producten op de markt, van droprolletjes tot aardbeien en beertjes, waarvan sommige gezondheidsclaims dragen zoals ‘gelatinevrij’, glutenvrij’ of ‘vegan’. “Tijdens een pizzamaaltijd vroegen mijn drie partners en ik ons af hoe het nu eigenlijk echt gesteld was met de zoetwarenmarkt in België”, herinnert Frédéric Naymark, exportmanager en medeoprichter van EDS Europe zich. “We realiseerden ons dat drie bedrijven de Belgische markt domineerden: het Duitse Haribo, het Franse Lutti en het Nederlandse Perfetti Van Melle. Op dat moment claimde geen van deze drie grote bedrijven producten zoals ‘vegan’, ‘glutenvrij’ of ‘zonder gelatine’, ondanks het feit dat veel consumenten hierom vroegen om redenen van overtuiging, gezondheid of religie. Op basis van deze vaststelling hebben we in 2019 Yolloh opgericht, het eerste Belgische merk in de branche dat dergelijke producten op de markt bracht.” Geproduceerd via verschillende partners, voornamelijk gevestigd in België, worden de Yolloh-snoepjes nu verdeeld in niet minder dan 1.600 verkooppunten, waaronder natuurlijk Delhaize, Carrefour en andere supermarkten, maar ook via meer specifieke netwerken, zoals de Electro Dépôt-winkels … die momenteel de beste verkoop vertegenwoordigen.