Beter, duurzamer, korter en op het ritme van de seizoenen, de missie van de online versmarkt Crisp in een notendop. Country manager Belgium Charlotte Van Loock vertelt op Feeding The Future over hoe die missie die bijdraagt tot de voedseltransitie. In afwachting daarvan had Gondola al een gesprek met haar.

Wat is de aanpak van Crisp en waaruit spruit die voort?

In 2018 richtten de drie founders van Crisp het bedrijf op met een ander voedselsysteem in het achterhoofd. In plaats van massa’s voeding te produceren tegen zo laag mogelijke prijzen, maakt Crisp de ommezwaai naar een gezonder systeem. Dat model is in 2022 ook in België ‘geland’. Simpel gesteld: een compleet aanbod van verse en lokale voeding op een laagdrempelige manier online beschikbaar maken. 

Wat zijn de grootste voordelen van een kortere afstand tussen boer en bord?

We sparen massa’s voedselkilometers uit. Onderzoek heeft aangetoond dat een gemiddelde maaltijd 30.000 – grotendeels onnodige – voedselkilometers aflegt. De korte keten biedt nog meer troeven: verser en dus lekkerder eten, geen tussenhandelaren en meer transparantie. We kiezen bovendien voor kleinschalige makers en bedrijven die trots zijn op hun producten.