Wat zijn de voordelen van Banking-as-a-Service voor retailers?
Zal "Banking-as-a-Service" (BaaS) zorgen voor een even grote revolutie als de komst van de cloud voor bedrijven? De voordelen voor retailers lijken alvast talrijk.
Of je het nu 'Banking-as-a-Service’ of 'embedded banking' noemt, veel experts zijn het erover eens dat deze innovatie dit jaar België, Europa en de rest van de wereld zal overspoelen. Volgens een studie van BaaS-specialist OpenPayd zal de technologie tegen 2026 maar liefst 277 miljard euro aan inkomsten genereren... alleen al in Europa. De vier sectoren die het meest de impact zullen van deze (r)evolutie zijn de retail en e-commerce, reizen en ontspanning, voeding en dranken, en vervoer en logistiek. Maar wat is die ‘embedded banking’ nu precies?
BaaS stelt retailers, merken en andere bedrijven in staat om financiële diensten eenvoudig te integreren in hun eigen ecosysteem, waardoor nieuwe markten, nieuwe commerciële kansen en een verbeterde klantervaring ontstaan. "Simpel gezegd gaat het om alle diensten die een traditionele bank aanbiedt, maar dan gebruiksklaar geleverd aan derden”, legt Kim Van Esbroeck, country head van Aion Bank en voormalig CEO van Bancontact Payconiq, uit. Parallel met haar conventionele bankactiviteiten heeft de Belgische digitale bank onlangs dergelijke geïntegreerde diensten ontwikkeld in samenwerking met het cloudplatform Vodeno. De eerste beschikt over een bankvergunning voor heel Europa, terwijl de tweede de nodige technologische expertise levert. "Volgens de internationale vakpers wordt BaaS dé game-changer van 2022, en het zal naar verwachting een even grote impact hebben als de migratie naar de cloud. In de VS is embedded banking al een realiteit. Europa loopt ongeveer vijf jaar achter.” Volgens Van Esbroeck zijn er twee groepen van spelers in het bijzonder aan wie de bank BaaS-oplossingen wil aanbieden. Enerzijds de traditionele of neo-banken, die niet over de banklicentie, de technologische know-how of het vermogen beschikken om zich snel uit te breiden op bepaalde markten. En aan de andere kant alle ongereguleerde spelers zoals retailers, al dan niet online.
Betalingen, leningen, kaarten...
Naast de gewone betalingen die nu al wijdverbreid zijn, biedt "Banking-as-a-Service" retailers tal van andere mogelijkheden: leningen in diverse vormen, bank- of klantenkaarten, beleggingen, enzovoort. “De sky is the limit. Het hangt gewoon af van de creativiteit van de retailer, de behoeften die hij vaststelt, de interesse die hij ziet om een bepaalde dienst aan te bieden”, zegt Kim Van Esbroeck. “Bij e-commerce, bijvoorbeeld, zijn snelheid en vlotheid essentieel. Daarom hebben wij een “buy now, pay later“-dienst ontwikkeld, een vorm van bankkrediet die rechtstreeks in het ecosysteem van een onlineplatform kan worden geïntegreerd.” Ook voor de fysieke retail is deze service interessant. "Voor de aankoop van een e-bike, die al snel 5.000 of zelfs 10.000 euro kost, is er vaak een lening nodig", vervolgt de directeur van Aion Bank. "Voorheen moesten klanten naar hun bank gaan, vervolgens naar een verkoper gaan en dan hun fiets halen. Dankzij embedded banking kan het hele proces nu in minder dan een uur rechtstreeks in de winkel worden uitgevoerd. De winkelier kan in real time een controle uitvoeren, toegang krijgen tot de financiële gegevens van de klant via zijn bank, een overzicht krijgen van zijn terugbetalingscapaciteit en verschillende kredietoplossingen aanbieden. Dit wordt "Lending as a Service" genoemd, en het is volledig geïntegreerd in het verkoopproces.”
Verder lezen? Gratis met een Gondola-account!
Waarom een Gondola-account aanmaken?
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
- Toegang tot alle Gondola-nieuws
- Lees 3 gratis Plus-artikels per maand
- Krijg de exclusieve nieuwsbrief
- De mogelijkheid om u in te schrijven voor opleidingen van Gondola Academy en events van Gondola Society