
Gondola
Gondola
Wat eten we straks? En wat mag dat kosten? Retailers proberen in te spelen op wat consumenten willen, en dus is het handig om actuele trends en de toekomst te kennen. Die toekomst stond op het programma van het Gondola Academy-congres Feeding The Future op 19 juni. Naast de boeiende sprekers waren er een twintigtal (vooral jonge Belgische) producenten die de toekomst van onze winkelkar mee zullen bepalen.
Verse voeding is dé motor van verandering, zei Jan De Boeck, consultant bij YouGov. Vers is altijd top of mind bij de shopper en is doorgaans dé aanleiding om de winkelkar te vullen. Toch staan volumes na de coronapiek onder druk, zowel bij groenten en fruit, vlees, vis, brood als onbewerkte aardappelen. Bij brood doen volkoren- en multigranenbrood het goed, net als stokbrood. Verwerkte aardappelen (convenience) stijgen eveneens. Nog andere winnaars zijn gevogelte (bij singles en 65-plussers met een hoger inkomen) en bereide maaltijden (stijging in penetratie, volume én frequentie). Procentueel stijgen ook snackingproducten als kerstomaten, minikomkommers en voorgesneden vers fruit. En vleesvervangers? Een stijging van 1,2 naar 1,9 procent marktaandeel is mooi, maar binnen de categorie blijft dit een nicheproduct.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?