Maar liefst 80% van de vrouwen koopt regelmatig kleding en voedsel omdat er korting wordt gegeven, bij mannen ligt dat percentage beduidend lager. Dit blijkt uit een Nederlands onderzoek dat werd gedaan door de kortingsapp Yellowbag in samenwerking met onderzoeksbureau RMI, die meer dan 800 Nederlanders ondervroegen.

Nederlandse vrouwen bezwijken veel sneller voor kortingen dan mannen, vooral korting op kleding laten vrouwen niet snel links liggen. Een uitzondering is echter elektronica, wat bij iets meer dan de helft (53%) van de mannen leidt tot een impulsaankoop tegenover nog geen 30% van de vrouwen.

Ook bij het funshoppen zijn vrouwen meer bedreven op zoek naar producten met korting. Zo geeft meer dan de helft van de vrouwelijke respondenten toe kleding en verzorgingsproducten te kopen als er korting op te verkrijgen is, terwijl ze eigenlijk niets nodig hebben. Opnieuw is op vlak van elektronica niets minder waar: in deze rayon hebben zo’n 36% van de mannelijke respondenten moeite om hun portefeuille in hun zakken te houden.

Toch zijn er ook producten waarbij kortingen geen bepalende rol spelen, zo werd slechts 21% van de ondervraagden door een korting overhaald om een tas of meubels te kopen. Al gaf 90% procent toe, zowel online als offline, rekening te houden met kortingen bij het aankopen van producten.