Volvo Cars wil op korte termijn de proef met ‘in-car delivery’ (d.w.z. in de kofferbak van de wagen) buiten Zweden uitbreiden. Het systeem is in dat land zo’n succes dat het naar drie andere landen wordt uitgebreid, mogelijk met andere constructeurs.

Zoals Gondola eind vorig jaar meldde is de Zweedse constructeur voor de websupermarkt  Mat.se en speelgoedwinkel Lekmer een commerciële in-car bezorgdienst begonnen met PostNord. Bestelde goederen worden in de koffer van de auto gelegd zonder dat de eigenaar aanwezig hoeft te zijn: Volvo In-car Delivery werkt met een digitale sleutel. Hiermee kan de pakjesbezorger eenmalig de autodeuren en de kofferbak openen. Voorwaarde is wel dat het een Volvo is en de wagen geschikt is voor het systeem. (Lees ook: Volvo start in Zweden met car-leverdienst)

In Zweden kan de dienst nu al in drie steden gebruikt worden: Göteborg, Stockholm en sinds een paar weken Skåne. Het is na nog geen zes maanden zo’n succes, dat het experiment binnenkort naar drie andere landen wordt uitgebreid, heeft Tommy Hansson Strand, New Business & Services manager van Volvo Cars, zopas verklapt tijdens het  Telematics in Berlijn. Liefst 95% van de gebruikers hebben vertrouwen in het leveringssysteem.

Samenwerking

Over welke drie landen het gaat, zei Hansson Strand. Wel wordt overwogen om met andere auto-constructeurs samen te werken. Wie deze zijn, verklapte hij evenmin, maar is geweten dat Audi met DHL een gelijkaardig proefproject voert.

Volgens Hanson Strand is Volvo op sommige markten geen al te grote speler. Maar via een samenwerking kan deze dienstverlening sneller ingang vinden. “De ervaring die we de jongste drie jaren hebben opgebouwd, kan niet alleen interessant zijn voor andere constructeurs, maar ook voor de pakjesdistributeurs,” zei hij.

Tevens zei hij dat het systeem ook in Zweden uitgebreid in samenwerking met een startup uit Stockholm voor leveringen per fietskoerier. Die bezorgen de pakjes van lokale winkels binnen de twee uur in de kofferbak van de wagen.