iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
AB InBev heeft zijn resultaten voor 2023 bekendgemaakt. Ondanks een stijging van de omzet (+7,8%), daalden de volumes en de nettowinst. Onder meer de Bud Light-crisis in Amerika ligt daarbij aan de basis.
De Leuvense biergigant AB InBev sloot zijn boekjaar af met een recordomzet. "Onze activiteiten hebben opnieuw een jaar van constante, winstgevende groei gekend, met een omzetstijging van 7,8% en een EBITDA-groei van 7,0%", aldus Michel Doukeris, CEO van AB InBev. De brouwer behaalde een omzet van 59,38 miljard dollar, ofwel zo’n 54,80 miljard euro, volledig te wijten aan prijsstijgingen. Toch maskeert die hoge omzet, sommige andere tegenvallende resultaten. Zo had het bedrijf niet alleen af te rekenen met een dalende nettowinst, die zakte van 5,97 naar 5,34 miljard dollar (4,9 miljard euro). Ook de volumes gingen achteruit (-1,7%): van 595.133 miljoen verkochte hectoliters in 2022 naar 584.728 hectoliter vorig jaar. "In boekjaar 2023 daalden de totale volumes met 1,7%, waarbij de volumes van AB InBevs eigen bier met 2,3% daalden en de niet-biervolumes met 2,1% stegen", luidt de verklaring van de brouwer. Het overgrote deel van de verkochte volumes, bijna 506 miljoen hectoliter, heeft betrekking op de eigen bieren van het merk: Jupiler, Stella Artois, Budweiser en Corona, om er maar een paar te noemen. Dat de volumes en de nettowinst achteruitgingen heeft onder meer te maken met de Bud Light-crisis die vorig jaar plaatsvond in Amerika, nadat AB InBev besliste om voor een campagne samen te werken met een transgender. Een keuze die niet in goede aarde viel bij de meer conservatieve Amerikanen. De verkoop in de VS stuikte dan ook in elkaar (-9,5%) en er werd ook 12,7% minder bier gedronken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?