
iStock
iStock
Het is alweer een hele tijd geleden dat we ons hebben gebogen over de categorie van de visconserven. Als we een blik werpen op de marktgegevens, zien we dat die markt vrij stabiel blijft, met een groei van 0,9% in waarde (MAT P03 2025). Maar onder die ogenschijnlijk kalme zeespiegel trachten we toch wat meer informatie op te vissen. We wierpen onze netten uit en haalden heel wat cijfers boven die de producenten ons leverden.
De markt van vis in blik is sterk gesegmenteerd en heeft een waarde van bijna 115 miljoen euro. Dat bedrag kunnen we op verschillende manieren opsplitsen, afhankelijk van de soort vis, de bewaarvloeistof en natuurlijk de marktaandelen van de spelers uit de categorie. We beginnen met de krachtverhoudingen qua marktbezetting: de private labels hebben een aanzienlijk marktaandeel in volume (75%, MAT P03 2025) en minder in waarde (58,6%, voor dezelfde periode), gezien hun lagere prijzen. Dat is zeker belangrijk, maar als we de cijfers vergelijken met die van twee jaar geleden – respectievelijk 77,3% in volume en 60,1% in waarde – zien we dat het gewicht van de huismerken eerder een dalende trend vertoont. Dat is veeleer contra-intuïtief: in de meeste voedingscategorieën heeft de inflatieperiode van de voorbije jaren het marktaandeel van de huismerken net versterkt, ook in categorieën waar ze al een heel groot aandeel hadden. Elodie Pavot, sales manager bij Sopralex, verdeler van het Belgische merk Imperial, waarschuwt om niet alles te herleiden tot de prijs. Zij bevestigt ons wel dat de verkoop in de categorie de voorbije drie jaar is gedaald in waarde, terwijl de prijs per kilo steeg. “Maar het zou te kort door de bocht zijn om de dalende verkoop enkel toe te schrijven aan de prijs. Naast de klassieke factoren die de verkoop kunnen beïnvloeden, wordt de categorie van de visconserven immers ook sterk beïnvloed door twee andere specifieke factoren. Ten eerste is er het weer: een zonnige zomer is erg bevorderlijk voor de ontwikkeling van de categorie. En ten tweede zijn er ook soms tijdelijke voorraadtekorten omdat de visserij stilligt, afhankelijk van de aanwezigheid van vis of de noodzaak om de soorten te laten herstellen, enzovoort. Die laatste factor heeft vooral invloed op ansjovis, sardines, makreel en pilchards”, vertelt Pavot.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Interview met Dietrich Heumann (COO bij TEDi): “Het volstaat niet om een discounter te zijn om succesvol te zijn”
Interview met Pascal Niclot (voorzitter bij APLSIA): “Stop de waanzinnige wedloop om steeds meer winkels te openen”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?