Als ondernemer wil je elke vierkante meter optimaal benutten, tijd slim besteden en veiligheid verzekeren. Logisch dat er vragen rijzen bij een verkooppunt van de Nationale Loterij. Hoeveel ruimte neemt het in? Hoe wordt de veiligheid gegarandeerd? Wat met tijdsinvestering en marge? Terechte vragen die elke verstandige winkelier zich stelt. Tom Jacobs, zaakvoerder bij Proxy Delhaize Bredene en Westkerke, wuift de twijfels weg. 

Loterie Nationale - Nationale Loterij
©

Loterie Nationale - Nationale Loterij

Verkooppunt loont voor winkel en klant

Tom Jacobs baat twee winkels uit: een Proxy Delhaize in Bredene sinds 2008, en een in Westkerke sinds 2020. “In Bredene ben ik een jaar na de opening begonnen met een verkooppunt van de Nationale Loterij. En in Westkerke van bij de start, op eigen initiatief. Na al die jaren kan ik onomwonden zeggen dat het een winstgevende samenwerking is en een gewaardeerde service voor onze klanten.”

Weinig plaats, interessante marge 

“Een verkooppunt neemt amper plaats in, maar krijgt wel een prominente plek omdat het veel opbrengt”, zegt Tom. Naast de vaste marge is er een variabele marge die afhangt van commerciële, zichtbaarheids- en partnershipobjectieven. “Wij halen bijna altijd de maximale marge”, aldus Tom. “Via de gebruiksvriendelijke app zetten we berichten op sociale media. Dat wérkt. Zeker als het over winnaars gaat, krijgen we veel respons. Je merkt dat het leeft. Mensen komen speciaal hierheen omdat ze denken dat het geluk brengt.”

Klantenbinding die werkt

Naast de marge op de producten zorgt een verkooppunt voor meer verkeer naar de winkel en extra aankopen. Tom: “Klanten die een kraslot kopen, nemen en passant nog andere dingen mee.” Toch speelt voor Tom nog een ander pluspunt mee. “Het is een voordelige samenwerking van klantenbinding en lokale verankering. Een dienstverlening die wordt gewaardeerd en die bij het takenpakket van een lokale supermarkt hoort.”

Tijdsinvestering? Verrassend beperkt

Of die service veel tijd in beslag neemt? “Absoluut niet”, zegt Tom stellig. “Alle medewerkers hebben een training gevolgd in het correct gebruiken van de terminal en zijn vertrouwd met het systeem. Als het onthaal even niet bemand is, springt een andere medewerker in. Een verkoop of winstcheck duurt luttele seconden, vergelijkbaar met een bancontactbetaling. Ik ben van in het begin tevreden over de samenwerking met de Nationale Loterij en zie er alleen maar de voordelen van in.”

Veiligheid: makkelijk onder controle

Of veiligheid een bekommernis was? “Met een camerasysteem voorkom je veel risico’s. Het toestel is beveiligd met een code die alleen het personeel kent. We bewaren een kleine voorraad in het onthaal, de rest zit in dezelfde kluis als onze dagomzet.”

Tot slot enkele vragen waar andere winkeliers bij kunnen stilstaan: hoe kan ik het verkooppunt sterker integreren in mijn winkelconcept? Kan ik het combineren met een koffiehoek of servicepunt om de beleving te versterken? De kracht schuilt in hoe je het inpast in jouw winkelverhaal.

In een vorig artikel zoomden we in op hoe de Nationale Loterij retailers versterkt. Het volgende artikel brengt succesformules voor het voetlicht – een must-read voor wie een verkooppunt overweegt.

Meer info?

Benieuwd hoe de Nationale Loterij jouw winkel kan versterken?
Neem contact op: +32 2 238 44 00