De Belg heeft zijn zin voor feestvieren duidelijk niet verloren. De categorie schuimwijnen groeide het afgelopen jaar met 6,8% in volume en met 14,3% in omzet. 

In België zou de totale verkoop bij onze grote distributeurs zo’n 42.244.000 flessen per jaar bedragen wat betreft de schuimwijnen, zo vernemen we, wat lijkt te bevestigen dat de Belg zijn zin voor feestvieren niet verloren heeft. Met welke evolutie tot gevolg? De MAT-cijfers die onze gesprekspartners ons hebben verstrekt, vermelden een groei in volume van 6,8% en in omzet van 14,3%. Dit ondanks de dalende verkoop van schuimwijnen tijdens de eerste lockdownperiode vorig jaar. De gemiddelde prijs steeg licht (+0,50 euro) tot 7,95 euro.

Bij Carrefour is de verkoop van deze schuimwijnen gestegen met 15% in volume en 20% in omzet, met een marktaandeel van 16,8% (+1,0 punt). In omzet steeg de prestatie van de Hypermarkt met 13,8%, die van Market met 23,2% en die van Express met 28,2%. Dit laatste cijfer lijkt te bewijzen dat het winkelen tijdens deze pandemie vooral ten goede kwam aan de buurtwinkels.

In termen van omzet groeiden de hard discounters met 9,4%. Het ‘promotionele gewicht’ lijkt stabiel te blijven en vertegenwoordigt 35% van de verkochte omzet. Wat het marktaandeel (in omzet) betreft, en eveneens tijdens dezelfde periode, vertegenwoordigt de champagne 36%, de cava 32%, de prosecco 15% (in duidelijk stijgende lijn), en de crémants 5%.

Bij Delhaize steeg de verkoop van prosecco tijdens de eerste zes maanden van dit jaar met meer dan 18%, terwijl de verkoop van champagne met bijna 25% steeg in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine