De eerste vier weken na de heropening van modewinkels blijkt een succes. Gemiddeld verkochten zelfstandige modehandelaars 75% van de omzet van dezelfde periode vorig jaar. Bovendien komt ook de verkoop in het weekend weer op gang. Dat blijkt uit een rondvraag van Mode Unie. 

Bijna vier weken nadat modewinkels hun deuren weer mochten openen, ziet het er goed uit voor de fashion sector. Uit een rondvraag van Mode Unie, de federatie van de zelfstandige modedetailhandel, blijkt immers dat de afgelopen weken een succes waren. “Gemiddeld verkochten zelfstandige modedetaillisten in deze vier weken 75% van de omzet van dezelfde periode vorig jaar. Een opsteker voor de zwaar getroffen modesector, die de verkoop de eerste weken een pak lager ingeschat had”, legt Isolde Delanghe, directeur bij Mode Unie, uit.

Hoewel er minder klanten waren in de winkels, kopen degene die komen wel doelbewust en geven ze ook meer uit dan normaal. Bovendien kwam ook de verkoop in het weekend ook op gang. Zo waren er in het voorbije Pinksterweekend meer mensen die op zaterdag kwamen shoppen, terwijl het voordien eerder kalm bleef. Doordat de echte drukte uitblijft, voelen consumenten ook dat ze veilig kunnen shoppen, wat maakt dat het vertrouwen om te komen winkelen elke week stijgt.

En ook de komende weken zien modehandelaars positief tegemoet. "De heropening van de horeca zal er voor zorgen dat consumenten naast shoppen ook iets kunnen eten en drinken. Dat zal voor meer beleving in de winkelstraat zorgen en dat zal consumenten zeker en vast verder aantrekken om te komen winkelen én om langer in de steden en dorpen te blijven", vervolgt Isolde Delanghe. 

Zomeritems populair

Maar welke items werden de afgelopen weken nu het meest verkocht? Dat waren vooral hoogzomeritems zoals shorts, kleedjes en sandalen. Casual en sportievere stukken verkochten vlot, maar de geklede stuks bleven hangen. Er was immers beperkt sociaal contact en geen uitgaansgelegenheid. Het feit dat cafés en restaurants terug open mogen zal er voor zorgen dat ook de iets gekledere stukken het vanaf nu beter zullen doen, voorspelt Mode Unie. “We mogen terug meer mensen zien, we kunnen uit eten en iets gaan drinken, consumenten zullen zichzelf na de lockdownperiode graag een nieuw kledingstuk cadeau doen hiervoor”, voegt ze er nog aan toe. Het weer wordt trouwens iets frisser, dus tussenseizoenitems zullen de komende week ook vlotter over de toonbank gaan. 

Lokaal boven

Tot slot blijven consumenten aandacht besteden aan ‘lokaal shoppen’. “Klanten willen de economie, de samenleving en dus hun lokale handelaar ondersteunen en zien nu meer dan ooit de meerwaarde in van de diversiteit die zelfstandige modehandelaars bieden en de service die ze er krijgen. We vragen dan ook aan alle overheden dat ze lokaal shoppen aanmoedigen en hier campagnes voor opzetten in de toekomst zodat dit enthousiasme bij de consument aanhoudt. Het aanmoedigen van Winkelhieren is nu meer dan ooit broodnodig om de eigen, zelfstandige modehandelaars te ondersteunen in deze bijzondere tijden. Hier wint iedereen mee”, besluit Isolde Delanghe.