Veepee, een belangrijke speler in de circulaire economie en verkozen tot beste Belgische webshop van 2019, lanceerde in september  'The Survivors': een initiatief waarbij Veepee producten met een beschadigde verpakking een nieuw leven geeft. Het platform heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Een gesprek met CEO Jacques-Antoine Granjon.

Om de huidige ambities van Veepee in een voortdurend veranderende wereld beter te begrijpen, moeten we even terugkeren naar naar het begin. In 2001 zag het Veepee-platform, toen nog bekend onder de naam "ventes-privee.com", het levenslicht. Volgens CEO Jacques-Antoine Granjon is het concept gebaseerd op het "eenvoudige, maar revolutionaire" idee om de oude business van destockage te transformeren dankzij digitale technologieën. “Hoewel de e-commerce nog maar net op gang was gekomen in Europa, ontwikkelde Veepee een digitaal platform waar grote merken hun voorraden kunnen verkopen tegen sterk verlaagde prijzen en dat op een mooie site die hun imago beschermt. Door het digitale model van flashsales uit te vinden, is Veepee een pure player geworden die de mode op z’n kop heeft gezet.” Al 20 jaar behoudt Veepee zijn oorspronkelijke model: een B2B2C-site die hoofdzakelijk werd opgericht om 7.000 merken te helpen bij de verkoop van hun stock en om op een kwalitatieve manier te reageren op promotie- en trafiekproblemen. "Het is de kwaliteit van ons aanbod dat zoveel verkeer genereert, waardoor we met succes andere activiteiten zoals reizen hebben kunnen ontwikkelen."