Tweedehands online marktplaatsen presteren beter dan de totale retailmarkt, blijkt uit onderzoek van Cross-Border Commerce Europe. Tegen 2025 zal ReCommerce naar verwachting 5 keer sneller groeien dan de gehele retail. Offline experimenteren modeketens steeds meer met tweedehandswinkels.

Tweedehands zit in de lift, zowel offline als online. In 2022/23 werd de waarde van de zogeheten ReCommerce in de Europese Unie geschat op 94 miljard euro. Het gaat daarbij om de handel in tweedehandsproducten, die al dan niet hersteld of opgefrist werden. De verwachting is dat die ReCommerce in 2025 zal groeien naar 120 miljard euro, een groei van 27%. Tegelijk zou het marktaandeel zich doorzetten van 12,3 naar 14%. “Online advertentieplaatsen leveren een belangrijke bijdrage aan de tweedehandseconomie en circulaire economie”, aldus Cross-Border Commerce Europe, een belangenvereniging van de Europese e-commercesector. “De relatief nieuwe term ‘ReCommerce’ heeft een grote impact gehad op de detailhandel, die traditioneel worstelde met niet-gerecycleerde goederen en afval. Door tweedehands of refurbished goederen te waarderen, maken ReCommerce marketplaces een einde aan onproductieve bedrijfsmodellen.”