Alcoholtrends ontstaan meestal in cocktailbars. Wat dat betreft, lijken de vintage sterkedranken hier weer in de belangstelling te staan.

“We zien de sterkedranken van vroeger terugkeren in het aanbod van de trendy bars”, vertelt Romain Vervoort, oprichter van de Ethylo-cocktailbar in Schaarbeek (Brussel). “Ik denk met name aan vermout, aperitieven op basis van wijn, likeuren op basis van gentiaan en bittere aperitieven. Sommige verdwenen merken maken onder impuls van gepassioneerde ondernemers een comeback, terwijl grote bedrijven marketingplannen ontwikkelen rond ‘vergeten’ maar iconische merken. Ik denk bijvoorbeeld aan Suze (Pernod Ricard), Cynar (Campari), Campari en ook Aperol, dat de Spritz nieuw leven heeft ingeblazen.” De belangstelling voor deze dranken uit grootmoeders tijd maakt niet alleen deel uit van een vintagetrend, maar ook van nieuwe consumptiegewoonten. “Je moet weten dat deze traditionele aperitieven minder alcohol bevatten dan wodka's en gins”, aldus Romain. “Deze aperitieven passen dus in de nieuwe no-low-trend, dat wil zeggen de consumptie van alcoholarme of alcoholvrije dranken, waardoor iedereen meerdere cocktails kan drinken en de volgende dag toch nog fris aan de nieuwe dag kan beginnen. Bovendien is er ook de kwestie van de prijs: een fles aperitiefdrank is onvermijdelijk minder duur dan sterkedrank, waardoor ik deze cocktails kan aanbieden tussen 9 en 10 euro per glas, tegenover 13 euro voor onze cocktails op basis van sterkedrank.” Voor de komende maanden ziet de Ethylo-uitbater ook andere trends opkomen: “Ik denk dat er een trend zal zijn naar meer Mezcal, een Mexicaanse alcohol gemaakt van agave, en Tequila. Deze trend, die twee of drie jaar geleden begon, kwam toen niet echt van de grond, waarschijnlijk door COVID-19. Ik denk dat deze tendens terugkomt rond het begin van het schooljaar 2022.”

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine